Assalamualaikum..

Thursday, November 04, 2010

.:WAHAI WANTA:.




Allah SWT berfirman:
“Hai anak Adam, sesungguhnya kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutupi auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan. Dan pakaian takwa, itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah sebagian dari tanda-tanda...... kekuasaan Allah, mudah mudahan mereka selalu ingat. Hai anak Adam, janganlah sekali-kali kamu dapat ditipu oleh syaitan sebagaimana ia telah mengeluarkan kedua ibu bapakmu dari syurga, ia menanggalkan kedua pakaiannya untuk memperhatikan kepada keduanya auratnya. Sesungguhnya ia dan pengikut-pengikutnya melihat kamu dari suatu tempat yang kamu tidak bisa melihat mereka. Sesungguhnya kami telah menjadikan syaitan-syaitan itu pemimpin-pemimpin bagi orang-orang yang tidak beriman.”(QS.Al A’raaf,7:26-27)

Pendedahanmu adakah satu kenikmatan?
Atau mendedah diri ke arah kejahilan?
Liritan mata memandang adakah itu satu tujuan?
apakah yang empunya jasad mahu menjadi tuntutan?
Atau sekadar menunujuk potongan badan?



Awas......
Apabila jejaka mencecah keinginan
kelibat jantan mula berkeliaran
seluar panjang sudah dipendekkan
Mula terpancar keinginan mengawan
......Mata terbeliak bagai kucing merenung ikan

Awaslah........
Wahai si manis sepanjang zaman,
dari ditelan serigala kelaparan
Tutuplah aurat demi keselamatan
Itulah Syariat suruhan Tuhan
Lambang Identiti Muslimah berwawasan.


“Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, susuk yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya.K ecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, kerana itulah pintu hatinya, tempat dimana cinta itu ada.”

Friday, July 02, 2010

**Wahai Wanita Cantik**

Wahai Wanita Cantik,

Engkau yang diciptakan dengan sangat sempurna oleh Rabbmu..Indah dengan segala kelebihanmu yang ada...

Wahai wanita cantik, Sering kali aku melihatmu berjalan dengan baju yang sangat sederhana,Bahan yang sederhana, dan ukuran yang sangat sangat sederhana,Hingga bagian auratmu yang harusnya tak tampak menjadi tampak..

Wahai wanita cantik,Cukup sering aku melihat engkau jalan di depan para lelaki denga pakaian sexy-mu,Dan para lelaki itu menatapmu dengan sangat lekat dari ujung kakimu sampai ujung rambutmu,Mengikuti langkahmu hingga hilang dari pandangan mereka, pandangan yg menjijikkan...

Wahai wanita cantik,Suaramu sungguh merdu,Mendayu-dayu layaknya putri duyung yang sedang bernyanyi,Bening sebening sumber mata air yang mengalir...


Wahai wanita cantik...Ketahuilah... engkau begitu berharga... terlalu berharga...Engkau bagai intan berlian yang terpajang pada sebuah kotak kaca indah berkunci dan terbungkus rapi..

Engkau bukan emas campuran murahan yang terpajang di etalase depan toko dan dengan seenaknya sang pembeli dapat merabamu, memegang tubuhmu dan memakaimu hanya untuk mencoba, lalu sang pembeli pergi, tak jadi membelimu dan mengembalikanmu di tempat yang sama!!Bukan, engakau bukan itu wahai wanita cantik!!

Engkau intan berlian yang terpajang dalam kotak kaca indah berkunci dan terbungkus rapi.. orang yang menginginkanmu tidak berhak merabamu, memegangmu tubuhmu bahkan mencoba memakainya!

Tidak, mereka terlalu kotor untuk itu... mereka harus terlebih dahulu membelimu dengan harga yang sangat mahal, setelah itu mereka akan dapat memilikimu sepenuhnya.. Engkau yang utuh, yang belum pernah di ‘coba’ orang lain sebelumnya...

Wahai wanita cantik...Engkau sungguh indah...Bagai bunga mawar yang ketika orang ingin mengambilnya, terlebih dahulu mereka harus merasakan duri pertahanan diri yang kau punya,Bagai bunga edelweis yang ketika menginginkanmu, terlebih dahulu mereka harus mendaki gunung ke arah ketinggian, menantang keberanian dan cuaca yang tak bersahabat,

Engkau bukan bunga bangkai, yang terlihat begitu indah dari kejauhan dengan warna yang menyala yang membuat para serangga tertarik dengan warna indahmu, namun ketika didekati, kau busuk.. ahh...baumu saja sudah membuat orang mual, apalagi memilikimu, merekapun enggan...

Wahai wanita cantik...Jagalah amanah keindahan yang ada pada dirimu..Berjalan saja kau terlihat menawan, belum lagi pembawaanmu yang sangat anggun, apalagi jika kau bersuara merayu, dan menampakkan apa yang tak seharusnya tampak..

Ahh...jagalah itu semua saudariku,Tutuplah auratmu...agar tak ada yang berkeinginan lain terhadapmu... lelaki jalanan itu tak pantas menikmati tubuhmu dengan memandangimu dengan pandangan menjijikkan itu! mereka terlalu kotor untukmu! Jagalah kehormatanmu saudariku... lelaki manapun yang belum halal bagimu tak pantas menyentuh tubuh dan kehormatanmu, pun atas nama cinta... sungguh, cinta dan nafsu itu berbeda..

Apakah kau khawatir tidak ada yang menyayangimu dan menjagamu atas nama cinta?

Apakah kau takut tidak akan ada yang menggombal dan merayumu atas nama cinta?

Wahai saudariku, bukan lelaki yang menginginkan tubuhmu yang sesungguhnya mencintaimu..Lihatlah.. aku disini... aku sangat sedih melihat keadaanmu sekarang... aku sedih melihat para lelaki itu menzalimimu.. diri ini serasa tercabik-cabik...

Lihatlah di sekitarmu... tak hanya aku yang menginginkan ini semua yang terbaik untukmu.. lihatlah saudara-saudara semuslim mu...Lihatlah kami.. sungguh engkau membuat air mata kami mengalir dan mencopot kantuk dari mata-mata kami... kami disini sedang memikirkan dan berbuat sesuatu untukmu.. agar tak pernah lagi engkau dizalimi siapapun...Lihatlah kedua orang tuamu... hh,,apakah mereka menginginkanmu menjadi seperti ini? Sungguh engkau bakai mutiara bagi keluargamu... mutiara yang mereka jaga sejak kecilmu sampai engkau beranjak dewasa... apakah dengan ini engkau membalasnya?

Jika kau masih kurang dengan ini, maka lihatlah Allah Tuhanmu, Yang Menciptakanmu, Yang tiada henti-hentinya memberi nikmat padamu padahal tak jarang kau lupa denganNya... Ia masih memberimu nikmat udara, nikmat hidup, nikmat fisik dari tubuhmu yang indah itu..

Bayangkan, jika Ia tidak menyangimu, knapa Ia tak cabut saja nikmat wajahmu yang cantik dan tubuhmu yang indah?? Tapi tidak... meskipun engkau sering kali melupakanNya, nimkatNya tetap terus mengalir...


Wahai saudariku...Biarlah hanya satu lelaki paling beruntung yang dapat menikmati dirimu seutuhnya, yakni suamimu kelak... ketika ikatan antara kalian halal dan berbuah ridhoNya... ketika suara mendayumu bukan lagi dosa tapi pahala... hanya dia yang pantas, saudariku...

Wahai saudariku,Sungguh tidak ada alasan lain yang membuat aku melakukan ini selain cintaku yang begitu tinggi kepadamu...

Cintaku yang membuncah yang membuat aku memikirkanmu hingga kata-kata ini kugoreskan...

Cintaku yang menangis ketika melihat keadaanmu yang terzalimi oleh mode dan perbudakan hawa nafsu...

Cintaku yang akan tersenyum jika engkau berniat kembali ke jalanNya...

Mari berjalan bersamaku, saudariku... temani aku dalam perjalanan indah yang tak singkat ini, menuju kepadaNya...
Wallahu'alam.. Oleh Aisyah www.anahumayrah.com dikutip oleh eramuslim

Wednesday, June 30, 2010

PESANAN SINGKAT



Sesungguhnya tampilnya Islam karena tampilan umatnya, Tampilnya umat karena tampil para pemudanya. Dan tampilnya para pemuda karena akhlaknya. Islam bangga dengan para pemudanya, maka jadikanlah engkau pemuda Islam yang ketika orang lain melihatmu, mereka berkata, "Itulah Indahnya Islam". Subhanallah !!!
-PESANAN BUAT ANA & SAHABAT2-

**BALASAN SURGA BAGI PARA WANITA**


Keadaan wanita di dunia ini tidaklah lebih dari :


* Mereka meninggal sebelum sempat menikah.


* Mereka meninggal setelah diceraikan suaminya, dan belum sempat menikah dengan yang lain.


* Mereka telah menikah, akan tetapi suaminya tidak bersamanya di surga, semoga Allah SWT melindungi kita dari hal ini.


* Mereka meninggal setelah suaminya meninggal.


* Suaminya meninggal dan mereka tetap tidak bersuami baru hingga meninggalnya.


* Suaminya meninggal kemudian mereka pun dinikahi oleh laki-laki lain.


Keadaan di atas masing-masing kelak akan mempunyai balasan tersendiri saat mereka di surga sebagai berikut :

Wanita yang meninggal sebelum sempat menikah, maka Allah SWT akan menikahkan mereka di surga dengan seorang laki-laki dari penduduk dunia, ini berdasarkan sabda Rasulullah SAW : "Di surga tidaklah ada orang yang membujang (tidak memiliki pasangan." (HR. Muslim).


Syeikh Ibn 'Utsaimin berkata : "Apabila seseorang belum menikah, yaitu seorang wanita di dunia ini, maka sesungguhnya Allah SWT akan menikahkan dengan laki-laki yang ia sukai di surga. Karena kenikmatan surga tidaklah hanya khusus untuk laki-laki saja, akan tetapi semuanya adalah juga untuk laki-laki dan wanita termasuk bentuk kenikmatan (surga) adalah perkawinan." (Al-Majmu' al-Tsamin, 1/175).


Dan juga seperti mereka yang meninggal setelah diceraikan, wanita yang suaminya tidak masuk surga. Syeikh Ibn 'Utsaimin berkata : "Seorang apabila termasuk ahli surga dan belum menikah atau suaminya tidak termasuk ahli surga, maka sesungguhnya bila ia masuk surga, di sana akan ada laki-laki ahli surga yang akan memperisterinya." (Al-Majmu' al-Tsamin, 1/173).


Maksudnya akan menikah dengan salah seorang dari mereka.


Wanita yang meninggal setelah sempat menikah, maka saat di surga ia untuk suaminya yang dahulu.


Wanita yang suaminya meninggal kemudian tetap tidak menikah setelah kematian suaminya hingga ia pun meninggal, maka ia akan tetap menjadi isterinya di surga.


Wanita yang suaminya meninggal dan kemudian menikah dengan laki-laki lain, maka ia untuk suami yang paling terakhir, walaupun sempat menikah berkali-kali, berdasarkan sabda Rasulullah SAW : "Wanita adalah untuk suami terakhirnya." (Silsilah al-Ahadits al-Shahihah li al-Albani, 1281).


Dan berdasarkan perkataan Hudzaifah ra kepada isterinya : "Jika kamu tetap ingin menjadi isteriku di surga, maka janganlah menikah dengan siapapun sepeninggalku. Sesungguhnya wanita saat di surga adalah untuk suami terakhirnya di dunia karena itulah Allah SWT pun mengharamkan isteri-isteri Nabi untuk dinikahi oleh orang lain sepeninggalnya, karena mereka itu kelak akan menjadi isteri-isterinya di surga." (Silsilah al-Ahadits al-Shahihah li al-Albani, 1281).


Petanyaan : Bila ada yang berkata, "Sesungguhnya tersebut dalam do'a jenazah kita membaca :


"Dan gantikanlah (untuknya) suami yang lebih baik dari suaminya (yang terdahulu)." (HR. Muslim).Maka jika ia telah bersuami, bagaimana kita mendo'akan untuknya dengan do'a seperti itu dan kita mengetahui bahwa suami di dunia akan menjadi suami di surga, akan tetapi bila ia belum mempunyai suami dimanakah suaminya?


Jawaban : Adalah seperti yang disebutkan oleh Syeikh Ibn 'Utsaimin yaitu : "Jika dia belum menikah, maka yang dimaksud adalah suami yang lebih baik dari suami yang ditakdirkan untuknya jika dia tetap hidup.


Adapun jika dia sudah menikah, maka yang dimaksud dengan suami yang lebih baik adalah yang lebih baik sifat-sifatnya di dunia, karena yang disebut dengan menggantikan adalah bisa dengan menggantikan orangnya seperti bila kita menukar kambing dengan unta, atau bisa dengan mengganti sifat-sifatnya seperti bilamana kita berkata : semoga Allah menggantikan kekufuran orang itu dengan keimanan, atau seperti pada firman Allah SWT : "(Yaitu) pada hari (ketika) bumi diganti dengan bumi yang lain dan (demikian pula) langit, " (QS. Ibrahim : 48). Dimana buminya adalah tetap bumi ini akan tetapi diratakan dan langitnya adalah tetap langit ini akan tetapi terbelah." (Al-Bab al Maftuh, 3/23-24).


-munajat seorang hamba Allah-

Monday, May 24, 2010

REUNION MUSLIMAT BUJANG











Assalamualaikum... alhamdulillah dapat bersua lagi dgn izin mu Ya Allah...kembara imu kali ini ke Pulau Pangkor..bercuti sambil mengeratkan ukhwah yg da lama terpisah...syukur Allahmdulillah pada tanggal 14,15 &16..kami dipertemukan dengan izin dariNya...kali ni berlainan sedikit hanya muslimat sahaja..yang best nye g becuti besama muslimat bujang kesemuanye..hehehe...Kami tak merancang ..tetapi hanya gerak hati kami & sahabat2 yg lain lah yg menjadikan pecutian ni best sangat2..biasa la da lama tak p becuti..hehehe...





Ana dari johor malam hari kamis bertolak ke ipoh ...sampai pagi jumaat ..tumpang rumah sahabat2 iaitu kak syakila & kak suri...coz kami akan betolak ke jeti petang jumaat tu...kebetulan menunggu sahabat2 yang lain sampai..kak azhani, kak yinah, kak yati ...Kebetulan pagi jumaat tu tak tau nak buat ape kak Aisah ajak ana jalan2 p bank di ipoh...emm lama jugak tak p jalan2...tersasa rindu pulak setelah setahun lebih meninggalkan bandar ipoh yg penuh sejarah silam ni..hehehe...



pada pukul 5.00 kami betolak dari ipoh ke lumut..mengambil masa 1 1/2 jam jugak lah..alhamdulillah sesampai nye disana dapat tiket ...kol 7.30 baru feri betolak..sempat jugak beli belah ape2 yg patot...Best dalam pejalanan siap ambil pic kat atas bot..terasa tenang & hilang semua kekusutan dalam otak ni...kol 8.30 da sampai..kami terus cek in kt Suria Beach Resort...& malam tak de wat pe kami 5 oarng ni p makan kat tepi laut dkt ngn resort..ramai jugak org disitu..rupe2 nye diorang seronok tgk nelayan menangkap ikan...waduh!!..besarnye ikan sotong yg mereka dapat...



Keesokan paginye...awal2 bagun pas solat ..& besiap2 nak p pekan nye..nak cari makan tuk BBQ malam tu...kami mengambil ven pergi ke pekan sambil sarapan & membeli ikan..waduh dapat gak ikan kembong, sotong, udang & ikan pari..semuanye rm 50..waduh banyak betol...ye la nak makan 11 orang kena le banyak2..hehehe..dalam kesibukan itu Allah menguji kami dgn salah seorang sahabat ana kehilangan Hp...ala sian nye...nak wat macam mana bukan rezeki dia..may be ada hikmah disebalik semua ini..emm kami perlu berhati2..emm akak tu redo je la..pas tu kami p sewa moto..mak ronda2 pulau & p rumah sedara kak azhani kat pulau tu ...emm best jalan2 di sana...sambil makan laksa pualu..hehe..first time makan laksa tu..sedap oo...pas tu kami g kota belanda & kol 12 p hantar moto & balik ke resort...

pada petangnye..lima lagi sahabat selamat sampai...kami beristirehat , jalan2 mengelilingi pulau pangkor & membuat persiapan utuk BBQ malam ni di tepi pantai
time BBQ paling best ..semua sahabat berkerjasama...ada yati & wan jagung koner..ada dapur huru hara...mana taknye kelengkapan memasak tak de...so kami kembali ke zaman batu..hehehe...semua kena buat sendiri..."nak cari kayu..nak cari kayu.."(ungkapan dari labi-do re mi)...alhamdulillah semua bejalan ngan lancar..& time makan pun tiba...apa lagi jom sentap..hehehe..sotong, udang, ikan pari & ikan kembung menjadi santapan kami..pehh...sedap...siap cicah budu & air asam mak chor...hehehe

lepas sesi makan..kami memulakn sesi ta'aruf ..mengenali sahabt2 yg dah lama tepisah...Ya Allah betapa kau mendengar suara hati kami...kami bersyukur kepada mu menemukan kami kembali dalam 1 suasana yg barokah...amin..kak suri, kak kila, etika, kak huda, siti zu, kak nyah, kak yinah, kak wan & kak aisah...kami bagi kan adik beradik...maklumlah sudah lama tidak ketemu...banyak cerita dari hati ingin diluahkan..tepat jam 12 malam..kami berangkat pulang ke syele...apa lagi..time to sleep..hehehe

Pada pukul 5.00 kami siap bagun & sempat solat bejemaah..& membaca al-mathurat...membuat pesiapan diri ....pukul 7.30 kami keluar syele...utuk memulakan trip...ambil gambo, ronda2 pulau & snokeling..yg best nye masa time snokeling..maklumlah first time...hehe..redah je..subhanallah..cantik sungguh ciptaan tuhan yg agung....berbagai spesis ikan & semuanye jinak belaka...sampai ana sendiri terleka..dihanyut ombak..nasib tak lemas..hehehe...sampai di 1 pualu kami berhenti & berehat selama 3 jam...apa lagi sesi memotong kek & makn...& berenag ala2 atelit negara...hehehe..sukur sangat2...dapat teagkan fikiran..yg kusut....Subhanallah ...lagi sekali kami tekejut ..kami dinampakn dgan segompolan awan yg membentuk nama Allah...terasa kami dekat pada mu Ya Allah....seronk sangat kami time tu...hanya Allah yg tau apa yg ada dalam hati masing2...tepat pukul 11 kami balik ke syele..membuat pesiapan tuk mengemas, megosongkan bilik...

tepat jam 12.00 kami chek out...sempat gak mengira baget & menunggu ven datang...naik2 je frei terus terlena dibuai mimpi..sedo2 je dah de kat jeti...apa2 pun..cuti ini yg paling menyeronokan...& mendapat banyak pengajaran bagi kami semua....


KEMBARA II KE ZONE UTARA


HARI KELUARGA II ZONE UTARA

Assalamualaikum...pada tanggal (16-18/4/2010) ..ana kembara ke zone utara ...dari johor ke taipeng...menyatukan balik ukhwah yangg sudah setahun tidak ketemu...niatku ingin mencari secebis ilmu dari sahabat2...alhamdulillah disambut baik dari sahabat2 yang lain...ku besyukur kepada allah ...memberi ku kekuatan & semangat ukhwah itu..ibadah & pejuangan mu kusambut...terasa diri diisi dengan ilmu & iman...(pengisian rohani)...



http://www.iisolution.org/

Pejumpaan ini adalah untuk mempekenalkan II kepada ahli2 baru...sekali mengadakan hari keluarga II di Zone Utara...di Taman Tasek Taipeng..II Solution sebuah syarikat yang merupakan syarikat milik penuh bumiputera. II Solution merupakan sebuah badan perniagaan yang berdaftar di Suruhanjaya Pendaftaran Perniagaan.

II Solution didaftarkan pada 10hb. Mac 2007 di Kuala Lumpur. Aktiviti utama perniagaan ini ialah Perkhidmatan dan Pengurusan Latihan dan Motivasi, Menjual Komputer dan Alat Telekomunikasi dan Makan dan Minuman. II Solution juga terlibat dalam penganjuran event, konsert, majlis keramaian dan fasilitator.Agak lambat jugak ku memasukan dalam blohg ini..disebabkan kekangan kerja...(senyum)...allah yang mengerakan segala2 nye..otak , hati & fizikal...Thank Allah...


SESI TA'AKRUF ii

Seronok ...tak boleh nak cakap lah..mula2 ..sesi takruf mempekenalkan ahli-ahli II...alamak rupe2 nye ramai gak ukhtie2 & akhi2 yang ana baru kenal ..yang best nye dulu 1 Politeknik Ungku Omar...terasa semangat PUO tu ada lagi...ana yang adik2 terasa dihargai..coz kami yang paling muda ..(senyum)...Selepas habis sesi ta'aruf ..sesi tayangan slide show II...pas tu begerak ke Taman Tasek Taipeng untuk memulakan aktiviti kami..(makan, main, santai)



AKTIVITI KREATIVE BELON HADIAH ...sape la dapat baby chair tu???

Pukul 5.00 program selesai...muslimat bujang pakat2 p ziarah zoo Taipeng... nak ziarah kawan2 yang ada di dalam...(sebyum)..seronok betol first time masuk zoo taipeng...dah macam kanak2 ribena pulak..(senyum)...hari berikutnye p ziarah adik2 di PUO..kebetulan adik2 ade program kemah ibadah..sambil2 tu kenal2 dengan adik2 exco kamsis yg baru & ahli ULi....malam ahad terus begerak balik ke johor....walaupun hanya 2 hari macam2 benda ana dapat...insyaallah merapatkan ukhwah kami sesama sineor & junior yg baru2...moga ukhwah ini bekekalan insyaallah amin...


sesi fotograf ii ..sape yg tak de ni?? melawat zoo taipeng....

Tuesday, May 11, 2010

PERJALANAN SEORANG PEJUANG


Everytime you feel like you cannot go on
You feel so lost
That your so alone
All you is see is night
And darkness all around
You feel so helpless
You can`t see which way to go
Don`t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side

Insya Allah3x
Insya Allah you`ll find your way

Everytime you can make one more mistake
You feel you can`t repent
And that its way too late
Your`re so confused,wrong decisions you have made
Haunt your mind and your heart is full of shame


Don`t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side
Insya Allah3x
Insya Allah you`ll find your way
Insya Allah3x
Insya Allah you`ll find your way

Turn to Allah
He`s never far away
Put your trust in Him
Raise your hands and pray
OOO Ya Allah
Guide my steps don`t let me go astray
You`re the only one that showed me the way,
Showed me the way 2x
Insya Allah3x
Insya Allah we`ll find the way
-from serikandi_ema88-

Monday, April 26, 2010

Kemusykilan Bab Aurat Dengan Bapa Saudara & Sepupu Lelaki

Assalamualaikum....
ana ade kemusykilan tentang aurat dengan bapa saudara & sepupu lelaki...bapa saudara tu adik mak...& ada pula adik ayah ..bagai mana tu ye???..& ana mempunyai ramai sepupu lelaki...bagai mana aurat ana dgn mereaka...makcik & pakcik ana belah mak ramai anak lelaki..kadang2 ana keliru tentang bab mentup aurat ni...ada sapa2 boleh bantu ana????



Sepupu atau anak-anak sebelah bapa dan ibu saudara tidak termasuk dalam kategori mahram, kerana sepupu ini dikategorikan boleh berkahwin. Firman Allah yang bermaksud :

"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka atau saudara-saudara mereka atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam atau hamba-hamba mereka atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya. " (Al-Nur : 31)

Dari ayat yang dinyatakan di atas ini, tidak ada sepupu atau anak-anak dari bapa atau ibu saudara, maka aurat dan batas pergaulan antara sepupu lelaki dan sepupu perempuan sepertimana bukan mahram. Aurat bukan mahram bagi lelaki ialah antara lutut sehingga pusat dan perempuan seluruh anggota badannya kecuali tapak tangan dan mukanya sahaja. Bagi lelaki walaupun batas auratnya antara lutut sehingga pusatnya, maka lebih baiklah ia berpakaian sempurna sebagai adab mendepani tetamu dan perempuan yang bukan mahram, takut berlakunya fitnah atau apa-apa perasaan tidak sepatutnya.

Pergaulan antara sepupu lelaki dan sepupu perempuan mestilah dibataskan, kerana haram mereka bersentuhan antara mereka kerana mereka ini boleh berkahwin sebagai pasangan suami isteri. Firman Allah yang bermaksud :

“Diharamkan kepada kamu berkahwin dengan (perempuan yang berikut) ibu-ibu kamu, anak-anak kamu, saudara-saudara kamu, saudara bapa kamu, saudara-saudara ibu kamu, anak-anak saudara kamu yang perempuan, ibu-ibu susu atau yang menyusukan kamu, saudara-saudara susuan kamu, ibu-ibu isteri kamu, anak-anak tiri dalam peliharaan kamu dari isteri yang telah kamu setubuhi (melaikan kamu belum mensetuhi isteri kamu dan menceraikan mereka), bekas isteri-isteri anak kamu yang berasal dari benih kamu, haram kamu menghimpunkan dua beradik sekali (untuk menjadi isteri-isteri kamu), kecuali yang telah berlaku dimasa dahulu, sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.” (Al-Nisa : 23)

Dari ayat Al-Quran di atas ini, dapat difahamkan bahawa sepupu dibolehkan kawin dengan sepupu yang lain. Maka sepupu merupakan bukan mahram. Sebagai umat Islam yang taat kepada perintah Allah dan Rasulnya, maka hal ini perlu dijaga batas-batas pergaulan antara sepupu-sepupu. Siksaannya amat berat bagi orang yang melanggar larangan Allah dan Rasulnya.

-...baru la ana tau..(budak baru belajar)

Monday, April 19, 2010

♥ ~Saya Sudah BerTUNANG~ ♥

Hari-hari berlalu yang dilewati seakan sudah bertahun lamanya, namun yang perlu diakui ialah ianya baru beberapa minggu lalu. Iya, hanya beberapa minggu lalu. Berita itu aku sambut dengan hati yang diusahakan untuk berlapang dada. Benar, aku berusaha berlapang dada. Terkadang, terasa nusrah Ilahi begitu hampir saat kita benar-benar berada di tepi tebing, tunggu saat untuk menjunam jatuh ke dalam gaung. Maha Suci Allah yang mengangkat aku, meletakkan aku kembali di jalan tarbiyyah dan terus memimpin untukku melangkah dengan tabah.



Aku hanya seorang Insyirah. Tiada kelebihan yang teristimewa, tidak juga punya apa-apa yang begitu menonjol. Jalan ku juga dua kaki, lihat ku juga menggunakan mata, sama seperti manusia lain yang menumpang di bumi Allah ini. Aku tidak buta, tidak juga tuli mahupun bisu. Aku bisa melihat dengan sepasang mata pinjaman Allah, aku bisa mendengar dengan sepasang telinga pinjaman Allah juga aku bisa bercakap dengan lidahku yang lembut tidak bertulang. Sama seperti manusia lain.


Aku bukan seperti bondanya Syeikh Qadir al-Jailani, aku juga tidak sehebat srikandi Sayyidah Khadijah dalam berbakti, aku bukan sebaik Sayyidah Fatimah yang setia menjadi pengiring ayahanda dalam setiap langkah perjuangan memartabatkan Islam. Aku hanya seorang Insyirah yang sedang mengembara di bumi Tuhan, jalanku kelak juga sama... Negeri Barzakh, insya Allah. Destinasi aku juga sama seperti kalian, Negeri Abadi. Tiada keraguan dalam perkara ini.


Sejak dari hari istimewa tersebut, ramai sahabiah yang memuji wajahku berseri dan mereka yakin benar aku sudah dikhitbah apabila melihat kedua tangan ku memakai cincin di jari manis. Aku hanya tersenyum, tidak mengiyakan dan tidak pula menidakkan. Diam ku bukan membuka pintu-pintu soalan yang maha banyak, tetapi diam ku kerana aku belum mampu memperkenalkan insan itu. Sehingga kini, aku tetap setia dalam penantian.


Ibu bertanyakan soalan yang sewajarnya aku jawab dengan penuh tatasusila.


"Hari menikah nanti nak pakai baju warna apa?"


Aku menjawab tenang.. "Warna putih, bersih..."


"Alhamdulillah, ibu akan usahakan dalam tempoh terdekat."


"Ibu, 4 meter sudah cukup untuk sepasang jubah. Jangan berlebihan."


Ibu angguk perlahan.


Beberapa hari ini, aku menyelak satu per satu... helaian demi helaian naskhah yang begitu menyentuh nubari aku sebagai hamba Allah. Malam Pertama... Sukar sekali aku ungkapkan perasaan yang bersarang, mahu saja aku menangis semahunya tetapi sudah aku ikrarkan, biarlah Allah juga yang menetapkan tarikhnya kerana aku akan sabar menanti hari bahagia tersebut. Mudah-mudahan aku terus melangkah tanpa menoleh ke belakang lagi. Mudah-mudahan ya Allah.


Sejak hari pertunangan itu, aku semakin banyak mengulang al-Quran. Aku mahu sebelum tibanya hari yang aku nantikan itu, aku sudah khatam al-Quran, setidak-tidaknya nanti hatiku akan tenang dengan kalamullah yang sudah meresap ke dalam darah yang mengalir dalam tubuh. Mudah-mudahan aku tenang... As-Syifa' aku adalah al-Quran, yang setia menemani dalam resah aku menanti. Benar, aku sedang memujuk gelora hati. Mahu pecah jantung menanti detik pernikahan tersebut, begini rasanya orang-orang yang mendahului.


"Kak Insyirah, siapa tunang akak? Mesti hebat orangnya. Kacak tak?"


Aku tersenyum, mengulum sendiri setiap rasa yang singgah. Maaf, aku masih mahu merahsiakan tentang perkara itu. Cukup mereka membuat penilaian sendiri bahawa aku sudah bertunang, kebenarannya itu antara aku dan keluarga.


"Insya Allah, 'dia' tiada rupa tetapi sangat mendekatkan akak dengan Allah. Itu yang paling utama."


Berita itu juga buat beberapa orang menjauhkan diri dariku. Kata mereka, aku senyapkan sesuatu yang perlu diraikan. Aku tersenyum lagi.


"Jangan lupa jemput ana di hari menikahnya, jangan lupa!"


Aku hanya tersenyum entah sekian kalinya. Apa yang mampu aku zahirkan ialah senyuman dan terus tersenyum. Mereka mengandai aku sedang berbahagia apabila sudah dikhitbahkan dengan 'dia' yang mendekatkan aku dengan Allah. Sahabiah juga merasa kehilangan ku apabila setiap waktu terluang aku habiskan masa dengan as-Syifa' ku al-Quran, tidak lain kerana aku mahu kalamullah meresap dalam darahku, agar ketenangan akan menyelinap dalam setiap derap nafas ku menanti hari itu.


"Bila enti menikah?"


Aku tiada jawapan khusus.


"Insya Allah, tiba waktunya nanti enti akan tahu..." Aku masih menyimpan tarikh keramat itu, bukan aku sengaja tetapi memang benar aku sendiri tidak tahu bila tarikhnya.


"Jemput ana tau!" Khalilah tersenyum megah.


"Kalau enti tak datang pun ana tak berkecil hati, doakan ana banyak-banyak!" Itu saja pesanku. Aku juga tidak tahu di mana mahu melangsungkan pernikahan ku, aduh semuanya menjadi tanda tanya sendiri. Diam dan terus berdiam membuatkan ramai insan berkecil hati.


"Insya Allah, kalian PASTI akan tahu bila sampai waktunya nanti..."


Rahsia ku adalah rahsia Allah, kerana itu aku tidak mampu memberikan tarikhnya. Cuma, hanya termampu aku menyiapkan diri sebaiknya. Untung aku dilamar dan dikhitbah dahulu tanpa menikah secara terkejut seperti orang lain. Semuanya aku sedaya upaya siapkan, baju menikahnya, dan aku katakan sekali lagi kepada ibu...


"Usah berlebihan ya..."


Ibu angguk perlahan dan terus berlalu, hilang dari pandangan mata.


"Insyirah, jom makan!"


Aku tersenyum lagi... Akhir-akhir ini aku begitu pemurah dengan senyuman.


"Tafaddal, ana puasa."


Sahabiah juga semakin galak mengusik.


"Wah, Insyirah diet ya. Maklumlah hari bahagia dah dekat... Tarikhnya tak tetap lagi ke?"


"Bukan diet, mahu mengosongkan perut. Maaf, tarikhnya belum ditetapkan lagi."


Sehingga kini, aku tidak tahu bila tarikhnya yang pasti. Maafkan aku sahabat, bersabarlah menanti hari tersebut. Aku juga menanti dengan penuh debaran, moga aku bersedia untuk hari pernikahan tersebut dan terus mengecap bahagia sepanjang alam berumahtangga kelak. Doakan aku, itu sahaja.


.......................................


"innalillahi wainna ilaihi rajiun..."


"Tenangnya... Subhanallah. Allahuakbar."


"Ya Allah, tenangnya..."


"Moga Allah memberkatinya...."


Allah, itu suara sahabat-sahabat ku, teman-teman seperjuangan aku pada ibu.


Akhirnya, aku selamat dinikahkan setelah sabar dalam penantian. Sahabiah ramai yang datang di majlis walimah walaupun aku tidak menjemput sendiri.


Akhirnya, mereka ketahui sosok 'dia' yang mendekatkan aku kepada Allah.
Akhirnya, mereka kenali sosok 'dia' yang aku rahsiakan dari pengetahuan umum.
Akhirnya, mereka sama-sama mengambil 'ibrah dari sosok 'dia' yang mengkhitbah ku.


Dalam sedar tidak sedar...


Hampir setiap malam sebelum menjelang hari pernikahan ku... Sentiasa ada suara sayu yang menangis sendu di hening malam, dalam sujud, dalam rafa'nya pada Rabbi, dalam sembahnya pada Ilahi. Sayup-sayup hatinya merintih. Air matanya mengalir deras, hanya Tuhan yang tahu.


"Ya Allah, telah Engkau tunangkan aku tidak lain dengan 'dia' yang mendekatkan dengan Engkau. Yang menyedarkan aku untuk selalu berpuasa, yang menyedarkan aku tentang dunia sementara, yang menyedarkan aku tentang alam akhirat. Engkau satukan kami dalam majlis yang Engkau redhai, aku hamba Mu yang tak punya apa-apa selain Engkau sebagai sandaran harapan. Engkau maha mengetahui apa yang tidak aku ketahui..."


Akhirnya, Khalilah bertanya kepada ibu beberapa minggu kemudian...


"Insyirah bertunang dengan siapa, mak cik?"


Ibu tenang menjawab... "Dengan kematian wahai anakku. Kanser tulang yang mulanya hanya pada tulang belakang sudah merebak dengan cepat pada tangan, kaki juga otaknya. Kata doktor, Insyirah hanya punya beberapa minggu sahaja sebelum kansernya membunuh."


"Allahuakbar..." Terduduk Khalilah mendengar, air matanya tak mampu ditahan.


"Buku yang sering dibacanya itu, malam pertama..."


Ibu angguk, tersenyum lembut... "Ini nak, bukunya." Senaskah buku bertukar tangan, karangan Dr 'Aidh Abdullah al-Qarni tertera tajuk 'Malam Pertama di Alam Kubur'.


"Ya Allah, patut la Insyirah selalu menangis... Khalilah tak tahu mak cik."


"Dan sejak dari hari 'khitbah' tersebut, selalu Insyirah mahu berpuasa. Katanya mahu mengosongkan perut, mudah untuk dimandikan..."


Khalilah masih kaku. Tiada suara yang terlontar. Matanya basah menatap kalam dari diari Insyirah yang diberikan oleh ibu.


"Satu cincin ini aku pakai sebagai tanda aku di risik oleh MAUT. Dan satu cincin ini aku pakai sebagai tanda aku sudah bertunang dengan MAUT. Dan aku akan sabar menanti tarikhnya dengan mendekatkan diri ku kepada ALLAH. Aku tahu ibu akan tenang menghadapinya, kerana ibuku bernama Ummu Sulaim, baginya anak adalah pinjaman dari ALLAH yang perlu dipulangkan apabila ALLAH meminta. Dan ibu mengambil 'ibrah bukan dari namanya (Ummu Sulaim) malah akhlaqnya sekali. Ummu Sulaim, seteguh dan setabah hati seorang ibu."


* Kisah ini bukan kisah ana (Insyirah), ianya kisah KITA (semua yang sedang membaca/tak) *


Mulai hari ini, jangan bersoal tika melihat ana memakai cincin. Kerana, ana sudah bertunang! Bertunang dengan kematian, tidak tahu bila ana akan dinikahkan dan tidak tahu bagaimana rezeki di malam pertama. Tetapi, sekurang-kurangnya apabila sudah dirisik dan bertunang, kita sama-sama akan mempersiapkan diri sebaik-baiknya walaupun bukan yang terbaik untuk hari pernikahan dengan KEMATIAN. Wallahua'lam.


Cukuplah kematian itu mengingatkan kita... Cukuplah kita sedar kita akan berpisah dengan segala nikmat dunia. Cukuplah kita sedar bahawa ada hari yang lebih kekal, oleh itu sentiasalah berwaspada. Bimbang menikah tergesa-gesa, tahu-tahu sudah disanding dan diarak seluruh kampung walau hanya dengan sehelai kain putih tak berharga.


Setidak-tidaknya, Insyirah (watak di atas) sudah 'membeli' baju pernikahannya... Arh... Untungnya Insyirah. (Cemburu! Cemburu! Cemburu!)


~ Kullu nafsin za'iqatul maut ~


Insyirah Soleha,
19 Januari 2010
Baiti


article ni dicopy spye kite mngmbil manfaat brsame...
semoge kite mndpt petunjuk dr-NYA

Wednesday, April 14, 2010

LARANGAN BERSALAM DENGAN LELAKI BUKAN MAHRAM

Soalan


Saya amat rapat dengan ibubapa saudara sejak kecil dan kami sering bersalaman. Akan tetapi kini bila telah dewasa, saya keliru hukum bersalaman dengan orang yang tidak memiliki pertalian darah dengan saya. Apakah hukum bersalaman dengan bapa saudara saya itu?




Jawapan:


Pada zaman Rasulullah s.a.w., ada sekumpulan muslimah yang datang untuk memberikan janji taat setia (bai‘ah) kepada baginda. Setelah melafazkan janji-janji itu, mereka bermaksud untuk bersalaman dengan Rasulullah sebagai pengikat janji taat setia. Rasulullah s.a.w. menerima janji taat setia mereka tetapi tidak bersalaman dengan mereka, seraya bersabda: “Sesungguhnya aku tidak bersalaman dengan wanita.” [Shahih Sunan An-Nasa’i, no: 4192]
Berdasarkan hadis ini, timbul dua penafsiran hukum. Pertama, keengganan Rasulullah bersalaman dengan para wanita itu menunjukkan bahawa hukum bersalaman antara lelaki dan wanita yang bukan mahram adalah haram.


Kedua, keengganan Rasulullah bersalaman dengan para wanita itu sekadar menunjukkan adab yang dianjurkan dalam Islam. Tindakan asal para wanita itu hendak bersalaman dengan Rasulullah menunjukkan budaya bersalaman antara lelaki dan wanita yang bukan mahram adalah suatu kebiasaan pada zaman itu. Di sebalik budaya bersalaman itu, tidak ada nas yang tegas dari al-Qur’an dan al-Sunnah yang melarangnya. Seandainya ia haram, Rasulullah akan terus menegur para wanita yang ingin bersalaman dalam hadis di atas atau pada ketika-ketika yang lain. Semua ini menunjukkan bahawa hukum bersalaman antara lelaki dan wanita yang bukan mahram tidak haram, hanya ia tidak sesuai dengan adab Islam.


Dalam bab ini terdapat sebuah hadis yang bermaksud: “Sesungguhnya lebih baik kepala seseorang di antara kalian ditusuk dengan jarum besi daripada menyentuh seorang wanita yang tidak halal baginya.” [Mu’jam al-Kabir al-Thabarani, 20/211 dengan sanad yang hasan]. Namun perkataan “menyentuh” dalam bahasa Arab boleh bererti sentuhan biasa dan boleh juga bererti zina. Hadis ini tidak boleh dijadikan sumber hukum mengharamkan bersalaman kerana berdasarkan kaedah usul fiqh, tidak boleh mengeluarkan satu hukum yang pasti terhadap nas yang memiliki beberapa pengertian.

Para pendukung modernisasi & memperjuangkan kemajuan telah membuat kekacauan terhadap agama kita yg mulia ini adalah menggembar-gemburkan bahawa berjabat tangan antara lelaki & wanita merupakan simbol persahabatan. Sesungguhnya semua itu tipu belaka. Tiadak ada nas / dalil dari al-quran & as-sunnah. Bahkan dalil2 yg kita sebutkan di atas tadi menunjukan perlawanan & pertentangan terhadap dakwaan & kebohongan yg mereka ucapkan.



Kesimpulannya, adab Islam tidak menganjurkan bersalaman antara lelaki dan wanita yang bukan mahram. Akan tetapi jika bersalaman dalam beberapa suasana terpencil memiliki kemaslahatan di sebaliknya, maka tidak mengapa untuk bersalaman.

http://abu-syafiq.blogspot.com/2008/11/haram-bersalam-lelaki-perempuan.html

http://ebook-laris.blogspot.com/2009/05/bersalam-lelaki-ngn-perempuan-boleh-ke.html

http://forum.mykmu.net/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=787032

http://keindahanpengalaman.blogspot.com/2009/10/hukum-bersalam-lelaki-dengan-wanita.html

http://my.opera.com/rukawa1/blog/show.dml/4204980

http://www.infomaya.net/v2/index.php?s=ebcf4a26c71b5f89bd9a0a5e3acb74e0&showtopic=61401&st=0&p=485808&#entry485808

untuk pengetahuan yg mendalam dalam bab salam ni boleh lik ke laman web diatas atau

Boleh juga rujuk pada buku 30 LARANGN BAGI WANITA ..m/s(73)

Tuesday, April 13, 2010

Kerja...Kerja

Assalamualikum...agak lama juga tak update blog ni...hehe..akibat kekangan masa & kerja yg tak menentu..ni lah die kerja ku selama ini..CAD TECHNICIAN..at JURUKUR PERUNDING SERVICES SDN BHD....now we surpose to be branch office at Pulai Perdana, Skudai(Johor)...jast selalu update plan, proses plan with CDS...& wat editing ...alhamdulillah rezeki dari Allah...every day i was study & update my teknik drowing & editing plan...emm insyaallah dalam bekerja sempat jugak belajar..bukan senang ..pelukan kesabaran.. ..ana ne kadang2 jenis tak sabar..maklum lah darah muda katakan..hehehe....kena teliti ...tu yg penting...bila wat satu plan tu ..rasa cam menglabah la jugak..takut & sahut cabaran ni..ye la mane tak nye...kena teliti sikit sebab 1 plan tu kena complite ...tu plan jenis ape? Apa yg client mahu tunjuk dalam plan tu?tajuk ape? ..banyak benda yg menjadi persoalan dalam fikiran ana ..apabile nak siapkan sesuatu plan tu....cth plan :

1) Topographical and Strip Survey Plan
2) Demarcation Survey Plan
3) As-Built Survey Plan
4) Engineering Survey Plan
5) Land Acquisition Plan
6) Strata Plan

yg kat atas tu contoh plan projek yg sedang kami jalan kan ..kat nusajaya...thank u my kawan coz ..die la yg selalu membantu & mengajar ana cara2 pemprosesan plan..dari downlod data from surveyor-cek fill book/data-prosess data in CDS-editing wiith AutoCAD & plot plan....hehehe...
kerja yg tak menentu kadang2 di office pulai..kadang2 kena turun site office d nusajaya..emm cam tu la kerja ku stp hari...insyaallah 1 hari nanti ana ingin berjaya...moga allah mempermudahkan segala urusan seharian ..dimurahkan rezeki ..di kurniakan ingatan yg bagus..disehatkan tubuh badan..terhindar dari maksiat..diteguhkan iman..& menjadi insan yg berguna & berjaya..amin.....

Thursday, April 08, 2010

SUDUT HUKUM-HARAM MELIHAT GAMBAR PORNO..



Bersama: MOHD. FARID RAVI ABDULLAHSOALAN


Saya telah bekerja. Dengan kebebasan dimiliki, saya selalu pergi kafe siber untuk melayari Internet. Saya terdorong untuk melihat laman porno akibat selalu melihatnya. Apakah langkah terbaik untuk menghentikannya?


JAWAPAN
Hukum melihat gambar-gambar porno adalah haram, berdosa dan tidak bersyukur kepada Allah s.w.t. terhadap nikmat mata.Memelihara pandangan, penglihatan merupakan suatu yang diperintahkan oleh Allah s.w.t. di dalam al-Quran secara jelas dalam surah al-Nur yang bermaksud: Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah amat dalam pengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan. (al-Nur: 30)


Ayat ini diturunkan bagi mendidik umat Islam pada zaman Rasulullah s.a.w. daripada melihat ke arah wanita-wanita yang tidak menutup aurat. Tegahan dalam ayat ini adalah larangan daripada melihat ke arah perempuan yang mendedahkan aurat semata-mata. Apatah lagi sekiranya melihat gambar-gambar porno.


Adapun kesan daripada melihat perkara-perkara porno akan menyebabkan seseorang itu berhadapan dengan beberapa masalah, di antaranya ialah;


*Terangsang untuk melakukan perbuatan buruk atau perbuatan yang terkutuk, mungkin juga akan membawa seseorang itu untuk melakukan zina. Sebab jelas dalam ayat di atas kaitan mata dengan kehormatan iaitu kemaluan.


Mata yang boleh melihat merupakan kurniaan Allah s.w.t. dan kehebatan mata ini tidak ubah seperti kamera digital melihat merakam dan menyimpannya dalam memori ingatan minda. Akhirnya gambar-gambar porno yang dilihat akan mengganggu fikiran serta mendesak untuk melakukan perbuatan yang terkutuk. Perkara ini juga akan menyebabkan seseorang itu terdedah untuk melakukan jenayah sumbang mahram, mencabul atau merogol.


Banyak lagi perkara negatif berkemungkinan berlaku. Di antaranya;lMerosakkan hati - hati yang dikurniakan oleh Allah s.w.t. adalah untuk menginggatinya dengan berzikir serta berfikir perkara-perkara yang baik untuk dirinya dan untuk kebaikan orang lain. Para salafu soleh telah berkata: Pandangan ke arah perkara-perkara yang ditegah adalah panahan daripada panahan syaitan?(ibn Kathir, jld:3, hlm: 283).


*Hilangnya nur, cahaya kebaikan di wajah seseorang yang suka melihat gambar-gambar porno.


*Ibadatnya juga terganggu, mungkin tidak dapat memfokuskan diri dalam melakukan solat dan amalan-amalan yang lain.


Kesimpulannya ialah, seseorang yang suka melihat gambar-gambar porno dengan melayari laman web yang menyajikannya akan berhadapan dengan gangguan emosi yang tidak stabil. Hal ini akan menyebabkan seseorang itu merosot kualiti hidupnya, sama ada dalam urusan agama mahupun dalam urusan kerjaya.


* So,ape pendapat korang pulak..?
-MUHASABAH DIRI -

KATA-KATA HIKMAH

Kehidupan kita di dunia ini tidak menjanjikan satu jaminan yang berkekalan. Apa yang ada hanyalah percubaan, cabaran dan pelbagai peluang. Jaminan yang kekal abadi hanya dapat ditemui apabila kita kembali semula ke pada Ilahi.

-MUHASABAH SEORANG SAHABAT-

Wednesday, March 17, 2010

HADIS KUDSI-CARA RASULULLAH BERJALAN


Abu Hurairah r.a berkata “ Saya tidak pernah melihat apa pun yg lebih indah daripada Rasulullah s.w.a., seolah-olah matahari beredar pada wajah beliau. Saya juga tidak pernah melihat seseorang yg jalannya lebih cepat daripada rasulullah s.w.a, seolah-olah bumi dilipat utk beliau. Sungguh, kami harus memaksa diri(untuk berjalan seperti itu) & beliau tidak peduli (terhadap kami)”(Riwayat Ahmad no.8604)


Saydina Ali bin Abi Talib berkata “Apabila Rasulullah s.w.a berjalan, tubuh beliau tegak seperti sedang menuruni tanah yg landai” (Riwayat al-Tirmizi dalam al-Syama’il al-Muhammadiyah, no.124)
FROM- SOLUSI

HADIS KUDSI-CACATAN KEBAIKAN & KEBURUKAN



Daripada Abu Hurairah r.a bahawa Rasulillah s.w.a bersabda yg bermaksud: “Allah berfirman, jika hamba-ku berniat melakukan keburukan, jangan kalian (para malaikat) catat kesalahannye hingga ia melakukanya. Jika ia melakukannya, tulislah dengan semisalnya. Jika ia meninggalkannya kerana-ku, tulislah 1 kebaikan. Jika ia berniat melakuakan kebaikan & belum melakukannya, tulislah untuknya 1 kebaikan. Jika telah melakukannya, tulislah utknya (ganjaran) sepulih kali ganda hingga 700 kali ganda”(Riwayat al-Bukhari no.6126 & Muslim no.131)
FOM -SOLUSI

Friday, March 12, 2010

Zikir


Assalamualaikum...pada antum semua..trima kasih kerana sudih ziarah blog ana yang tak sebera ini..ana harap segala imput / ilmu yang ana ingin kongsi pada antum semua insyaallah sampai ke hati antum semua insyaallah....peerkonsian ilmu untuk kita sama2 gunakan walaupun tak sampai ke hati tapi antum semua dapat sesuatu yg tak pernah sahabat2 antum dapat ..syukur kepada nikmat ilmu yg Allah beri kepada kita dgn gerak hati kita sendiri & diatur oleh Allah....

Agak lama jugak ana tak update blog ini...terasa ana juga kekosongan jiwa & ilmu...berbagai kekangan & ujian yang Allah beri pada ana..sebab tu la ana da lama tak menulis...ana ingin berkongsi cerita di atas apa yg ana lalui ...insyaallah ianye sbagai santapan minda & hati wat antum semua yg dikasihi Allah...

Pada 25-28/1/2010.. ana dikehendaki turun site office(tapak projek)...untuk mengganti kawan ana yg bercuti...banyak kekangan & ujian yg allah beri...Allah beri ana ujian sakit..mungkin dgn keadaan cuaca yang panas & sejuk..kondisi tubuh ana tidak mengizin kan...rupa2 nye allah juga bagi rahmat kasih sayangnye..banyak benda yang ana belajar tentang kerja ana...subhanallah banyak ilmu yg ana dapat ilmu..trime kasih bos yg banyak memberi tunjuk ajar cara2 & proses pembanguanan sesuatu projek

Pada 12-21/2/2010...Alhamdulillah syukur ana dapat cuti 1 minggu ..apa lagi ana balik kg la..coz cuti raya cina ana genapkan cuti 1 minggu..sudah lama tak ketemu ngan ahli keluarga..maklum lah ana dok jauh merantau..ahli keluarga yg lain dok dekat ngan ayah & mak..terasa seronok sangat...sampai2 je d rumah ...ana d kabarkan ngn ayah nenek masuk hospital ...subhanallah luluh jantung ana..Allah saja yg tahu perasaan ana waktu itu...sebelum ni memang nenek dok ngn ayah & mak ..ayah cakap..mula2 nenek hanya demam biasa ...lepas tu 1 minggu tak sembuh2..kakak bawak ke hospitak Kuala Kubu ...subhanallah nenek ana hampir2 kena strok...1 minggu nenek di tempatkan d situ semua anak2 nenek balik menjenguk & ada yg menjaga...kini tiba giliran ana menjaga nenek pulak ..pada khamis 18 nenek dibenar kan balik..doktor cakap nenek sakit tua ..tapi ana da faham ini satu petanda..ngn rasa cergas nye nenek suka mahu dibawak balik..terasa happy sikit..nenek tak banyak ragam..tapi semua yg die minta ..anak2 & cucunye tunaikan...banyak betol makanan yg die mahu..tapi bile sampai je d mulutnye..die tak mahu..hanya menjamah sedikit saja..kata pakcik..ini adalah saat2 akhir umurnye..apa yg diminta tunaikan lah( terasa sebak..)...petang tu masa ana ngn pak cik bawak nenek balik on da way dari hospital KKB ke rawang..nenek..seakan2 tidak selesa..nafas nye sentiasa berbunyi...
Allahmdulillah nasib nenek ingat nak menyebut nama allah....hati ana bagai terharu ..mungkin d saat mudanye ..amalan nye kuat beribadah..alhamdulillah..di saat hujung nyawa nye.."Allahhuakbar, Subhanallah & zikir2 yg.. lain tidak lengkang di bibir..terasa takjub ana...mungkin d saat die sihat die sentiasa berzikir..alhamdulillah...
-malan zikir ada hikmahnye...moga kita insaf zikir nadi iman-

SUDUT HUKUM-Pengiriman Al-Quran Melalui Pos


i. Pengiriman Al-Quran melalui pos hendaklah dengan cara berdaftar dan dibungkus serta dibalut dengan sempurna

ii.Untuk menjaga keselamatan dan kesucian Al-Quran, maka pengiriman melalui pos tidak digalakkan

SUMBER-Jabatan Kemajuan Islam Malaysia

SUDUT HUKUM-Lilitan Hitam Di Lengan Bagi Umat Islam

i. Memandangkan lilitan kain hitam di lengan baju yang berrwarna putih merupakan suatu adat kebudayaan bagi orang kafir, maka kelakuan tersebut hukumnya haram dan dilarang sama sekali kepada umat Islam.

ii. Setiap bentuk pakaian bagi tujuan sosial atau sebagainya yang dipakai oleh orang Islam hendaklah tidak melibatkan unsur-unsur yang khusus dengan adat atau keagamaan bagi agama lain.

SUMBER-Jabatan Kemajuan Islam Malaysia

SUDUT HUKUM-Bank Air Mani

i. Mengadakan bank air mani adalah haram dalam Islam.

ii. Sekiranya bank air mani telah sedia wujud maka kerajaan hendaklah bertindak untuk menghapuskannya.

iii.Permanian beradas yang dilakukan kepada manusia adalah haram kecuali jika air mani daripada suami didapati secara muhtaram (yang diluluskan oleh syarak), dibenarkan oleh Islam.

iv. Penglibatan doktor pakar atau mana-mana pihak yang berkaitan dengan bank air mani adalah haram.

SUMBER- Jabatan Kemajuan Islam Malaysia


BANK SPERMA : APAKAH UKURAN SENSITIVITI UMAT ISLAM?

Apabila isu wujudnya bank sperma di Malaysia didedahkan di dada-dada akhbar baru-baru ini, tidak ramai nampaknya yang mengambil berat walaupun sememangnya terdapat sebahagian yang agak sensitif. Meskipun tidak wujud sebuah bank khusus yang membekalkan sperma di Malaysia, namun perkhidmatan ini dikatakan ada ditawarkan di beberapa hospital swasta yang tertentu. Mungkin tidak ramai di kalangan masyarakat yang mengetahui akan kewujudan perkhidmatan ini, namun bagi mereka yang telah berkahwin dan tidak mempunyai zuriat, hal ini biasanya berada di dalam pengetahuan mereka. Bagi sesetengah golongan yang memandang serius akan isu ini, pelbagai respon telah diberikan. Antaranya adalah pihak Kementerian Kesihatan, yang telah sedar bahawa selama ini Malaysia tidak mempunyai undang-undang khusus tentang bank sperma ini. Mereka bercadang untuk membawa isu ini ke Parlimen. Sehubungan itu, tokoh agama dan pertubuhan berasaskan kaum mengalu-alukan cadangan Kementerian Kesihatan menggubal undang-undang berhubung perkhidmatan bank sperma yang ditawarkan hospital swasta negara ini bagi mengelak kekeliruan di kalangan masyarakat, khususnya umat Islam [BH 26/06/07].

Bank sperma sebenarnya sudah lama wujud, terutama di Amerika Syarikat (AS) dan Eropah tetapi hanya popular di dunia sebelah sini kira-kira sedekad lalu khususnya di kalangan wanita bujang atau pasangan yang gagal mendapat zuriat sendiri. Mereka boleh pergi ke bank sperma dan membelinya seperti membeli baju dengan memilih jenis air mani berasaskan etnik, bentuk fizikal, latar belakang pendidikan dan kesihatan penderma. Malah, orang ramai boleh membelinya melalui internet dan membuat pilihan jenis air mani berdasarkan senarai profil yang disediakan. Perniagaan air mani ini berlaku di serata dunia tanpa kawalan. Dengan percuma melayari laman web, kita dapati banyak bank sperma di merata tempat dan ia menjadi satu perniagaan menguntungkan. Misalnya, bank sperma terbesar di Amerika, Cryobank, di California, dikatakan dikunjungi beribu-ribu wanita bujang untuk hamil. Ia menetapkan kadar bayaran tertentu bagi setiap spesimen air mani yang dijual selain mengenakan beberapa caj tambahan antara AS$180 hingga AS$250 (RM650 hingga RM900) bagi setiap botol air mani. The Sperm Bank of California pula mengenakan caj RM57 bagi setiap profil lengkap penderma sperma yang dikemaskinikan setiap enam bulan. Sperm Bank Directory.com menjelaskan, penderma air mani menerima bayaran antara AS$35 hingga AS$50 (RM126 hingga RM180) dari bank sperma bagi setiap spesimen. Sebuah bank sperma China di Shanghai mengiklankan laman webnya dalam internet sejak 1998 bagi mencari penderma dan dilawati berpuluh-puluh ribu orang dari serata dunia. Di Singapura, Bank Sperma National University Hospital (NUH) pula menggalakkan pendermaan air mani dengan memberi imbuhan elaun pengangkutan RM300 (S$150) [BH 27/06/07].

Mengikut laporan Berita Harian lagi, di negara ini, bank sperma sebenarnya telah wujud sejak beberapa tahun yang lalu, yang dikendalikan hospital swasta dengan menawarkan sperma kepada pasangan tidak subur mendapatkan anak. Setakat ini, tiada peraturan khusus mengenainya dan sebab itulah cadangan Kementerian Kesihatan untuk menggubal undang-undang berhubung perkhidmatan bank sperma amat dialu-alukan. Walaupun Majlis Fatwa Kebangsaan sudah mengharamkan perkhidmatan bank sperma, setakat ini tiada peruntukan undang-undang menghalang perkhidmatan hospital swasta menawarkan sperma kepada pasangan tidak subur mendapatkan zuriat. Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Ismail Merican berkata, kementerian itu sedang memperincikan segala aspek berhubung perkara ini, termasuk dari perspektif agama, moral, institusi keluarga dan etika kerana isu berkenaan amat sensitif. Kebimbangan ini turut dikongsi Presiden Persatuan Perubatan Islam, Prof. Madya Dr Abdul Latiff Mohamad yang berkata, sehingga kini belum ada akta diwujudkan bagi menjelaskan kesahihan bank sperma ini kepada masyarakat sekaligus mengundang kontroversi serta kekeliruan di kalangan umat Islam [BH 25/06/07].

Bank Sperma – Bagaimanakah Cara Kita Berfikir?

Perkahwinan di dalam Islam merupakan suatu institusi yang mulia. Ia adalah ikatan yang menghubungkan seorang lelaki dengan seorang perempuan sebagai suami isteri. Hasil dari akad yang berlaku, kedua-dua suami dan isteri mempunyai hubungan yang sah dan kemaluan keduanya adalah halal untuk satu sama lain. Sebab itulah akad perkahwinan ini dikatakan sebagai satu akad untuk menghalalkan persetubuhan di antara seorang lelaki dengan wanita, yang sebelumnya diharamkan. Namun, hubungan perkahwinan yang wujud ini bukanlah semata-mata untuk mendapatkan kepuasan seks, tetapi merupakan satu kedudukan untuk melestarikan keturunan manusia secara sah. Oleh sebab itu, mana-mana anak yang dilahirkan hasil dari perkahwinan yang sah adalah anak sahtaraf. Anak tersebut dikatakan mempunyai nasab yang sah dari segi hukum syara’, berbeza dengan anak zina yang tidak boleh dihubungkan dengan mana-mana nasab. Islam memandang penting akan hubungan perkahwinan atau persetubuhan sah ini kerana ia melibatkan banyak lagi hukum lain yang muncul darinya seperti nasab, aurat, harta pusaka dan sebagainya.

Kedudukan ini jauh berbeza dari cara hidup orang-orang kafir khususnya Barat yang secara umumnya memandang hubungan antara lelaki dan perempuan adalah atas dasar memenuhi kepuasan seks semata-mata. Pergaulan bebas dan cara hidup ala binatang di Barat telah menimbulkan pelbagai fenomena yang menjijikkan. Perzinaan dan anak luar nikah terjadi di mana-mana. Bersekedudukan tanpa kahwin sudah menjadi lumrah, malah jauh lebih keji dari itu, perkahwinan sama jenis dibenarkan. Hubungan seks sesama jenis (gay dan lesbian) adalah perkara biasa. Apa yang berlaku ini amat jijik sekali kerana di kandang binatang sekalipun kita tidak pernah menyaksikan kejadian seumpama ini (binatang pun tahu memilih jantina mereka). Segala kejijikan yang berlaku di Barat ini adalah hasil dari cara berfikir mereka mengenai kehidupan yang ditentukan sendiri oleh mereka tanpa adanya campurtangan dari agama. Oleh itu, mereka bebas melakukan apa sahaja. Terdapat kes yang dilaporkan di mana pasangan lesbian yang mahu mendapatkan anak telah menggunakan perkhidmatan bank sperma untuk menunaikan hajat mereka dan perkara sebegini bukanlah satu kehairanan lagi di Barat. Kelahiran dari bank sperma itu sendiri di Barat adalah kerana adanya idea kebebasan untuk melakukan apa sahaja. Bagi mereka, tidak ada apa salahnya dengan perkhidmatan yang diberikan oleh bank tersebut.

Wahai kaum Muslimin! Cara berfikir kita tidak sama dengan cara berfikir orang-orang kafir. Jika orang kafir menyelesaikan masalah dengan berfikir mengikut logik dan kebijakan akal mereka semata-mata, kita umat Islam tidak boleh berbuat demikian. Di dalam Islam, jika ada apa-apa masalah atau persengketaan, maka penyelesaiannya hendaklah dikembalikan kepada Allah dan Rasul, bukan dikembalikan kepada akal. Akal hanya diguna untuk memahami hukum Allah dan Rasul, bukan untuk membuat hukum baru atau merubah hukum. Perbezaan di antara cara berfikir kafir dengan cara berfikir Islam amat jelas sekali. Standard/Ukuran kita di dalam menilai sesuatu perkara (yang akan dilakukan) adalah halal dan haram, yakni apakah perkara itu dibenarkan oleh Allah atau ditegahNya. Jika ia halal, maka kita bolehlah melakukannya, manakala jika ia haram, maka kita akan meninggalkannya. Soal halal dan haram bukannya bergantung kepada penentuan akal manusia atau persoalan samada ia mendatangkan manfaat atau tidak. Ia adalah hak Allah semata-mata dan kita hanya diperintah untuk mematuhi apa yang Allah telah tetapkan.

Justeru, di dalam menjawab persoalan tentang bank sperma, maka wajib bagi kita untuk kembali kepada Al-Quran dan Sunnah dan mengistinbat hukum dari keduanya. Tugas kita bukan untuk menggubal undang-undang atau mencadangkan untuk digubal undang-undang berkenaan perkara ini, tetapi memahami ayat-ayat Allah tentangnya, seterusnya menetapkan hukumnya di dalam Islam. Inilah cara berfikir Islam. Jika mengikut akal manusia, maka segala aspek perlu dibincangkan seperti soal manfaat, moral, kekeluargaan, etika, kesan sosial dan sebagainya. Jika cara berfikir kufur-sekular digunakan, maka perkara ini sudah tentu perlu dibawa berbincang ke Parlimen dan digubal undang-undang tentangnya, seterusnya dibahaskan mengikut akal manusia samada bermanfaat atau tidak, kemudian diluluskan setelah majoriti manusia bersetuju mengenainya. Walhal menurut Islam (berdasarkan nas, bukan akal) jika suatu perkara itu haram, maka semua perkara lain tidak lagi menjadi ukuran, samada bertentangan atau sesuai dengan etika, bermanfaat atau tidak dan sebagainya. Apa yang perlu dilakukan adalah meninggalkan keharaman tersebut dan sekiranya ia tetap dilakukan, maka hukuman (sesuai dengan Islam) wajib dijatuhkan ke atas pelakunya.

Inilah yang sepatutnya menjadi tolok ukur dan sensitiviti umat Islam yakni halal dan haram, bukannya ukuran lain. Umat Islam begitu sensitif jika di dalam makanan mereka terdapat unsur-unsur yang haram seperti lemak babi, alkohol, najis dan sebagainya. Umat Islam tidak akan memakan babi mahupun apa-apa makanan (yang halal) jika bekas tersebut sebelumnya digunakan untuk memakan babi. Begitu juga umat Islam tidak akan minum (walaupun air sejuk) di dalam cawan yang sebelumnya diisi dengan arak. Begitulah sensitif dan jijiknya umat Islam kepada benda-benda haram ini. Kenapa? Kerana yang menjadi ukuran umat Islam adalah halal dan haram! Dan ini adalah ukuran yang benar bagi setiap orang Muslim.

Malangnya, umat Islam hanya memilih perkara-perkara tertentu sahaja di dalam penentuan halal dan haram ini. Umat Islam tidak pernah merasa haram atau jijiknya riba, walaupun ia jelas-jelas haram. Umat Islam tidak pernah sensitif bahawa tidak menutup aurat itu haram, malah seorang perempuan yang tidak bertudung sekalipun tidak akan sanggup memakan babi kerana keharamannya, seolah-olah lupa bahawa perbuatannya yang tidak bertudung juga adalah satu keharaman. Umat Islam juga terlalu ta’sub menonton perlawanan bola sepak dan tidak pernah sensitif bahawa para pemain yang memakai seluar pendek itu adalah satu keharaman. Umat Islam juga tidak pernah merasa haram dan jijiknya berhukum dengan hukum kufur yang ada sekarang, sebagaimana haram dan jijiknya babi untuk dimakan. Umat Islam masih boleh berdiam diri dan berpeluk tubuh dengan sistem kufur yang menyelubungi mereka seolah-olah ini bukan satu keharaman. Inilah realiti sebahagian dari umat Islam yang hanya sensitif dan tidak sanggup melakukan keharaman pada perkara-perkara tertentu yang dipilihnya sahaja, walhal keharaman lain yang lebih besar dan jelas terpampang di depan mata dibiarkan.

SUDUT HUKUM-Fatwa Mengenai Pendermaan Organ


Isu :
Pada menjalankan kuasa-kuasa yang diberikan kepada Majlis Islam Sarawak oleh subseksyen (3) seksyen 38 Ordinan Majlis Islam (Pemerbadanan), Majlis telah, melalui Jawatankuasa Fatwa yang telah sebulat suara meluluskan satu fatwa dan berikutan dengan itu Pengerusi Jawatankuasa itu, yang bertindak bagi pihak dan atas nama Majlis, telah mengeluarkan fatwa itu mengikut subseksyen (2) seksyen 37 Ordinan itu, membuat pemberitahuan ynag berikut :

1. Pemberitahuan ini bolehlah dinamakan Pemberitahuan Majlis Islam (Fatwa mengenai Pendermaan Organ), 1996, dan hendaklah mula berkuatkuasa pada 1 haribulan Januari 1997.

2. Fatwa yang berikut mengenai pendermaan organ hendaklah terpakai bagi, dan terikat kepada, semua orang Islam di Sarawak :


Fatwa :

'Bahawa pendermaan organ ginjal atau buah pinggang kepada pesakit buah pinggang adalah harus tertakluk kepada syarat-syarat seperti organ ginjal atau buah pinggang itu semata-mata untuk berubat; dan (d) Tidak dilakukan dengan cara jual-beli'


SUMBER-Ahli Lembaga Jawatankuasa Negeri Sarawak

SUDUT HUKUM-Derma Darah Dan Penggunaan Darah Orang Islam Kepada Orang Bukan Islam Dan Sebaliknya



i. Menderma darah hukumnya harus.

ii. Tidak perlu diasingkan darah orang Islam daripada darah orang bukan Islam.

iii. Penghargaan dalam bentuk bayaran kepada penderma darah tidak digalakkan.

SUMBER-
Mahlis Fatwa Kebangsaan

SUDUT HUKUM-Lelaki Memakai Emas Putih


Haram memakai emas putih ke atas golongan lelaki.

SUMBER- Jabatan Kemajuan Islam Malaysia

SUDUT HUKUM-Mengambil Mata Mayat Orang Islam Adakah Harus Atau Haram



Majlis menimbangkan kertas mesyuarat bil. 3/6/1/66 yang di antara lain mengandungi butir-butir keputusan Mesyuarat Jawatankuasa Syariah yang bersidang pada 5 Jun 1966, maka dengan sebab Jawatankuasa Syariah tidak membuat keputusan sama ada harus atau tidak mata orang-orang yang telah mati itu boleh diambil meskipun diberi kebenaran sebelum ianya mati (pendapat ahli-ahli Jawatankuasa Syariah itu dua berlawan dua) dan juga didapati Sahibus Samahah Tuan Mufti sebagai pengerusi Jawatankuasa itu tidak memberi pendapatnya, maka majlis telah pinta (tuan Mufti memberi pendapatnya. Pendapat Tuan Mufti adalah seperti berikut:-)

Harus diambil mata orang-orang yang telah mati sekiranya orang-orang itu memberi persetujuan mereka sebelum mereka itu mati untuk faedah-faedah seperti yang terkandung di dalam
surat Kementerian Kesihatan bil. KK 11031(50) bertarikh 6 November 1965, alasannya di antara lain-lain adalah seperti berikut:

(1) Dua masalah yang berbangkit berhubung dengan perkara di atas itu iaitu:

(a), (b) di bawah para 2, dan tujuan di bawah para 3, di dalam salinan
surat bilangan (50) dalam KK 11031 bertarikh 6 November 1965 itu.

Berhubung dengan masalah itu saya belum ada menemui satu-satu keterangan atau nas-nas agama ada menegah atau mengharuskan. Maka dengan sendirinya masalah itu termasuk ke dalam masalah ijtihad.

Maka memandangkan kepada tujuan-tujuan yang disebutkan itu sangatlah baik dan berfaedah bagi kehidupan seseorang manusia dan lagi pada segi kemanusiaan amatlah bermakna memberi pertolongan kepada sesama manusia bagi memperbaiki satu anggota yang amat mustahak kepadanya yang telah cacat.

(2) Memberi pertolongan dengan cara yang demikian bukanlah bererti menghina atau tidak menghormati kepada simati diambil daripadanya �cornea� itu. Kalaupun ada yang mengatakan perbuatan yang demikian menghina dan satu penyeksaan keatasnya. Tetapi agama mengharuskan kerana tujuan yang lebih besar faedahnya. Maka dengan sebab yang disebutkan itu, maka berpendapat mengambil �cornea� seperti di atas dengan tujuan yang disebutkan itu adalah lulus pada segi syarak, Wallahu A�alam.

Maka dengan pendapat tuan Mufti seperti di atas ini, menurut undang-undang pentadbiran Agama Islam 1963, fasal ( ) (3) 7 bermaknalah Jawatankuasa Syariah mengharuskan diambil mata orang-orang yang telah mati sekiranya mereka itu memberi persetujuannya sebelum mereka itu mati.

Majlis berbahas dengan panjang lebar di atas keputusan Jawatankuasa Syariah seperti dalam (2) di atas ini dengan beberapa orang ahli memberi pendapat-pendapat mereka yang berlandaskan Al-Quran dan Sunnah Rasulullah saw dan pada akhirnya didapati 8 orang ahli mengharuskan dan 5 orang ahli tidak mengharuskan. Maka mengikut suara yang terbanyak majlis mengesahkan keputusan Jawatankuasa Syariah seperti di dalam (2) di atas.

SUMBER-Keputusan Fatwa Negeri Perlis Indra Kayangan

Thursday, March 04, 2010

Kemana generasi al-quran masa kini????


Kemana generasi al-quran masa kini????
tepuk dada tanya ego mu....
dulu masa kecik2 kita rajin membacanya
bile dah besar kita meninggalkannye...dgn alasan.."ana sibuk la"..
"ana tak pandai membaca la..coz lama meninggalkannye..."
" ah..ana da pandai la baca ini semua"..."ana tak de masa"
berbagai alasan diberikan tanda keEGOAN dalam diri kite..
tanyalah diri kamu..apakan 1 buku ini membosankan / memberatkan???
buku lain rajin pulak kita membacanye...sampai ade yg cakap
"wan..aku da abis baca komek ni 1 jam je leh abis..cayalah"..
"ida novel ni fill nye ..wa cakap ..lu tangkap lentok punye..""
tahu kah kite stp huruf yg kita baca itu penghapus dosa & ubat segala penyakit...kalu tak tahu baca pun belajar lah balik...beli lah CD / keset ..rajin2 lah mendengar alunan ayat2 alquran...
moga segala pertanyaan menji jawapan dalam diri sahabat semua..

-coretan by irma..tgh kerja-

Teman


Teman,

Mengapa pertemuan ini terlalu singkat

Bagai baru berkenalan semalam

Seperti baru mengukir memori & kenangan

Yang tak mungkin dapat dibayar

oleh harta & permata dunia



Hari ini,

Kita bertemu lagi

Syukur atas segalanya

Namun, temanku,

Mengapa pertemuan ini terlalu singkat

Belum sempat mengubat rindu

Belum habis bicara & senda



Singkatnya ia

Takkan mampu diukur kira

Takkan dapat dicerita bicara

Cukuplah tangis ini yang menceritakannya

Jua doa penenang jiwa



Teman, ketahuilah bahawa

Kalianlah temanku selama aku di dunia ini

& doaku, moga juga di akhirat nanti

Kalian,

Takkan termampu diganti baru

Hanya kalian & hanya kalian sahaja



Ingatlah temanku, bahawa

Rindu & sayangku ini

Takkan terkurang walau hanya sehalus debu

Malah kan kian bertambah & membukit

Kerna kalianlah teman sepermainanku

Di kala aku baru mengenal ukhwah itu

& dunia baruku itu



Hanya satu pinta & hajatku

Ingin ke syurga bersamamu

Tika itu pertemuan tidak kan lagi mengenal ’perpisahan’

Moga Allah berkatimu & bersama dalam tiap langkahanmu



Rinduku buat kalian

Teman seperjuanganku

Teman dunia & teman akhiratku.

Wednesday, January 20, 2010

Cinta Terakhir


Kau Cinta pertamaku
Engkau cinta terakhirku
Tiada apa yang bisa menafikan kasih kita…

Kau ayu dimataku
Satu antara seribu
Tiada tara didunia…

Mungkin kan terputus di tengah jalan
Mungkin kan terlerai tanpa ikatan
Usah ragu dengan takdir…

Mungkin kitakan berbeza haluan
Berakhirnya cerita percintaan
Segalanya ditentukan Tuhan….

Tuesday, January 19, 2010

Tolonglah aku.....

assalamualaikum wbt shbtku trsyngku...


di saat kegelapan,

ku mencari cahaya untuk menerangi diri,

di saat ku jatuh,

ku sedar KAU sentiasa bersamaku,


di saat ku alpa,

KAU beri pengajaran supaya ku berubah,

di saat ku memerlukan,

KAU sentiasa berada di sisi,


aku tahu diri ini cukup lemah untuk menempuhi

hidup ini tanpaMU...


Ya arhamarohimin...

Ya aqqromal aqqromin..

Ya ghoirroroziqin...

Ya ammar nal khaifin...

Ya wuli yal mukminin...

Ya mau firatin muknibien....


Ya Allah pandang lah kami....

berikanlah kami hidayahMU....

semoga kami sentiasa diberkati

dan diredhai olehMU....


Amin3 ya Allah....


-buat diriku yg alpa & menginsafi kesedaran diri-

Santapan Rohani...ikhlas dari hati ku...

"Apabila kamu ingin berteman...janganlah pandang pada kelebihannye kerana mungkin dengan 1 kekurangan,kau akan menjauhinye...andai kau ingin berteman...janganlah pula dinilai kebaikannye kerana mungkin dengan 1 kelemahan,kau akan membencinye...andai kau ingin berteman...janganlah diuji akan ilmunye kerana apabila dia buntu,kau akan menyisihnye...andai kau ingin berteman ...TERIMALAH DIA SEADANYE KERANA DIA HANYA SEORANG TEMAN YANG HANYA MANUSIA BIASA...SEPERTI DIRIMU JUA...JAGALAH HUBUNGAN DENGAN ALLAH...MOGA HUBUNGAN YANG DIBINA SENTIASA DIBERKATINYE..."

-munajat seorang sahabat-

Monday, January 18, 2010

-SAHABAT SEJATI...-



‘Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat mati..’

“Sebaik baik sahabat di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap temannya dan sebaik baik jiran disisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap jirannya” (H.R al-Hakim)

ALLAH SWT mencipta makhluk di atas muka bumi ini berpasang-pasangan. Begitu juga manusia, tidak akan hidup bersendirian. Kita tidak boleh lari dari berkawan dan menjadi kawan kepada seseorang. Jika ada manusia yang tidak suka berkawan atau melarang orang lain daripada berkawan, dia dianggap ganjil dan tidak memenuhi ciri-ciri sebagai seorang manusia yang normal.

Inilah antara hikmah, kenapa Allah SWT mencipta manusia daripada berbagai bangsa, warna kulit dan bahasa. Firman Allah SWT dalam surah al-Hujurat ayat 13, yang bermaksud:

“Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan berpuak-puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu sama lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang lebih bertakwa. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya.”

Dalam Islam faktor memilih kawan amat dititikberatkan. Hubungan persahabatan adalah hubungan yang sangat mulia, kerana kawan atau sahabat berperanan dalam membentuk personaliti individu. Ada kawan yang sanggup bersusah-payah dan berkongsi duka bersama kita, dan tidak kurang juga kawan yang nampak muka semasa senang dan hanya sanggup berkongsi kegembiraan sahaja.

Pendek kata sahabat boleh menentukan corak hidup kita. Justeru, jika salah pilih sahabat kita akan merana dan menerima padahnya. Selari dengan hadith Rasululah saw yang bermaksud: “Seseorang itu adalah mengikut agama temannya, oleh itu hendaklah seseorang itu meneliti siapa yang menjadi temannya” (H.R Abu Daud).

Bak kata pepatah Arab, “Bersahabat dengan penjual minyak wangi, kita akan menerima percikan wangiannya, manakala bersahabat dengan tukang besi, percikan apinya akan mencarikkan baju kita.”

Apakah ciri-ciri seorang sahabat yang baik?

Seorang bijak pandai berpesan kepada anak lelakinya: “Wahai anakku, sekiranya engkau berasa perlu untuk bersahabat dengan seseorang, maka hendaklah engkau memilih orang yang sifatnya seperti berikut:

  • Jika engkau berbakti kepadanya, dia akan melindungi kamu;
  • Jika engkau rapatkan persahabatan dengannya, dia akan membalas balik persahabatan kamu;
  • Jika engkau memerlu pertolongan daripadanya, dia akan membantu kamu;
  • Jika engkau menghulurkan sesuatu kebaikan kepadanya, dia akan menerimanya dengan baik;
  • Jika dia mendapat sesuatu kebajikan (bantuan) daripada kamu, dia akan menghargai atau menyebut kebaikan kamu;
  • Jika dia melihat sesuatu yang tidak baik daripada kamu, dia akan menutupnya;
  • Jika engkau meminta bantuan daripadanya, dia akan mengusahakannya;
  • Jika engkau berdiam diri (kerana malu hendak meminta), dia akan menanyakan kesusahan kamu;
  • Jika datang sesuatu bencana menimpa dirimu, dia akan meringankan kesusahan kamu;
  • Jika engkau berkata kepadanya, nescaya dia akan membenarkan kamu;
  • Jika engkau merancangkan sesuatu, nescaya dia akan membantu kamu;
  • Jika kamu berdua berselisih faham, nescaya dia lebih senang mengalah untuk menjaga kepentingan persahabatan;
  • Dia membantumu menunaikan tanggungjawab serta melarang melakukan perkara buruk dan maksiat;
  • Dia mendorongmu mencapai kejayaan di dunia dan akhirat.

Sebagai remaja yang terlepas daripada pandangan ayah ibu berhati-hatilah jika memilih kawan. Kerana kawan, kita bahagia tetapi kawan juga boleh menjahanamkan kita.

Hati-hatilah atau tinggalkan sahaja sahabat seperti dibawah:

  • Sahabat yang tamak: ia sangat tamak, ia hanya memberi sedikit dan meminta yang banyak, dan ia hanya mementingkan diri sendiri.
  • Sahabat hipokrit: ia menyatakan bersahabat berkenaan dengan hal-hal lampau, atau hal-hal mendatang; ia berusaha mendapatkan simpati dengan kata-kata kosong; dan jika ada kesempatan membantu, ia menyatakan tidak sanggup.
  • Sahabat pengampu: Dia setuju dengan semua yang kamu lakukan tidak kira betul atau salah, yang parahnya dia setuju dengan hal yang dia tidak berani untuk menjelaskan kebenaran, di hadapanmu ia memuji dirimu, dan di belakangmu ia merendahkan dirimu atau mengkhianati amanahmu. Bila telah di percayai, dia khianati. Bila telah di cintai, dia dustakan.
  • Sahabat pemboros dan suka hiburan: ia menjadi kawanmu jika engkau suka berpesta, suka berkeliaran dan ‘melepak’ pada waktu yang tidak sepatutnya, suka ke tempat-tempat hiburan dan pertunjukan yang melalaikan.
  • Sahabat yang membawamu semakin jauh dari Allah. Seorang yang tidak menambah kebajikanmu di dunia, lebih2 lagi di akhirat. Seorang yang tidak menambah manfaat kehidupanmu di akhirat, bukanlah temanmu yang sebenar.

Hati-hatilah memilih kawan, kerana kawan boleh menjadi cermin peribadi seseorang. Berkawanlah kerana Allah untuk mencari redha-Nya.

-dari sahabat untuk sahabat-

Teka teki lawak ...

Waktu ana baca teka teki nih.. terbahak-bahak ana ketawa.. kelakor giler.. hahahahahaha.!!!!
>ana dapat teka teki ni dari inbox ana, member forward !!!...
>
> 1) Lubang ape yang rasanye hangat,nikmat dan nyaman?
> Answer: LUBANGun pagi2, tarik selimut pas tu tido balik.
>
> 2) Minyak ape yang disukai oleh lelaki?
> Answer: MINYAKsikan pertandingan bolasepak Liga-M
>
> 3) Kuih ape yang bungkusnya di dalam, isinya di luar?
> Answer: Kuih salah bikin.
>
> 4) Binatang ape yang power dlm bab berKarate?
> Answer: Kuda belang.cube kira brape black belt dia ade.
>
> 5) Siape yang menemukan dompet kulit?
> Answer: Yang menemukan dompet kulit tersebut tolong pulangkan
> kepada saye..

> 7) Pintu ape yang walaupun dengan 10 org pun tak leh nak tolak?
Answer: Pintu yang ade tulis 'TARIK'
>
> 8 ) Saya ade 3 kepala,4 tangan dan 5 kaki...siapakah saya?
> Answer: Pembohong...
>
> 9) Apa dia 'Jauh di mata, dekat di hati'?
> Answer: Usus
>
> 10) Binatang ape yang seluruh anggota tubuhnya kat kepala?
> Answer: Kutu rambut
>
> 11) Nenek sape jalannya meloncat-loncat?
> Answer: Neneknye si katak
>
> 12) Kenape lelaki jarang kene penyakit anjing gila?
> Answer: Sbb lelaki ni kan 'buaya'
>
> 13) Ape beza sekretari baik ngan sekretari kurang baik?
> Answer: - Sekretari baik..................'Selamat pagi tuan'
> - Sekretari kurang baik...........'Dah pagi ni tuan'
>
> 14) Ape persamaan Michael Jordan ngan Michael Jackson?
> Answer: Dua-dua tak kenal korang...hehe
>
> 15) Tukang ape yang kalau dipanggil, die menjenguk ke atas?
> Answer: Tukang gali kubur
>
> 16) Nak mencari sikit punye susah, bile dah dapat buang, ape bendanya?
> Answer: Tahi hidung
>
> 17) Ape persamaan kain jemuran ngan telefon?
> Answer: Dua-dua kalau dah 'kringgg' bole diangkat...
>
> 18) Knape pokok kelapa kat depan rumah harus ditebang?
> Answer: Mestilah kene tebang, sape nak cabut pokok kelapa ...gile
> ape...
>
> 19) Gajah terbang dengan ape?
> Answer: Dengan susah payah......

TAUTAN HATI

Related Posts with Thumbnails