Assalamualaikum..

Tuesday, March 27, 2012

MENCURAH KASIH MEMBERI HARAPAN

Assalamualaikum.. syukur alhamdulillah masih lagi diberi kesempatan untuk terus bekongsi cerita & info buat sahabat-sahabat. Pada 24 / 03 / 2012 pada hari sabtu grup Halaqah.net mengadakan Program MENCURAH KASIH MEMBERI HARAPAN SIRI II - HALAQAH.NET BERSAMA WARGA EMAS 
Pusat Jagaan Siti Noor Aini (Lelaki)
 Pertubuhan Kebajikan Rose (Perempuan)
Alhamdulillah pada 23 /4 /2012 Allah temukan halaqian semua di teratak Umi Aishah & Uncle Acit d Balakong.Time kasih kepada Umi kerna beri kami tinggal & menginap.. First time nak jumpa halaqian kawasan selangor ni gementar, takot & macam-macam rasa pun ada, maklum lah first time nak bertaut hati. Tepat jam 7 pm sampai juga di rumah Ummi Aishah bersama adik Rabitah dengan disambut penuh mesra oleh keluarga Ummi Aishah. Start melakukan gerak kerja seawal pukul 9 malam persiapan dimulakan ,yang muslimat bertungkus lumus memasak berbagai-bagai juadah untuk makanan dibawa seperti dalca, ayam masak merah, daging masak kicap, nasi minyak & yang teristimewa ada bubur jagung. Alhamdulillah tepat jam 10.30 adik Fiqa & sahabat halaqian lain juga datang membantu.
muslimat memotong sayuran untuk dibuat dalca

Sesi membungkus 
Muslimin pun tak kurang hebatnye sebelum membungkus mereka ada sesi selawat diketuai oleh Uncle Acit, Pak Rahman, Semuthitam, Alim Bajuri, Mohd Ayman, dan sahabat-sahabat lain. Beg-beg biru & pink tu la special dari halaqah :).. macam-macam ada dalam beg tu. walaupun tak seberapa tetapi ikhlas dari warga halaqah.net. Sesi gerak kerja dilakukan sampai lewat jam 2 pagi. begitu semangat halaqian-halaqian ni sampai ada yang balik lambat.
Jangan mkan lebih-lebih ye aiman.. nanti engak cukup ..hehehe
Seawal jam 5am  muslimat bertungkus lumus menyiapkan sarapan & sedikit juadah untuk di bawa besama. Semalaman suntuk muslimat tak tidur, pabila berjumpa macam-macam cerita dikongsi bersama, sesi bermotivasi, nasihat & bermacam-macam lagi celoteh sampai tak tido . Walaupun baru first time jumpe dah macam sembang dengan kawan lama itulah nikmatnye ukhwah jika dilandaskan kerna Allah. Pada pukul 8 lebih kedatangan kak Fasihah & kak Eya alhamdulillah sampai juga. Selepas bersarapan & menunggu sahabat lain datang kami begerak dari rumah Uncle acit dalam pukul 9 pagi. Perjalanan kami di dahului ke rumah kebajikan ros(wanita). Alhamdulillah tepat jam 10 lebih kami sampai dengan disambut mesra warga rumah kebajikan rose & mis Victoria (penjaga rumah rose).
Alhamdulillah Halaqian semua di sambut oleh Mis Victoria & sesi mengangkat barang oleh muslimat halaqah 
 Sesi beramah mesra bersama warga rumah seramai 7 wanita iaitu 5 warga tua & 2 remaja
Sesi mendengar taklimat dan cerita serba sedikit warga rumah amat menyentuh hati. Setiap penghuni ada cerita yang tesendiri. Teringat ana akan sepotong ayat dari emak " anak boleh jaga bepuluh2 anak tetapi mampukah kita jaga ibu seorang??" kata2 emak menusup kalbu..
berat mata memandang , berat lagi bahu yang memikul, tiada yang dapat kita sangka mereka di letakan di tempat ini tanpa belas kasihan, secubit kasih kami salurkan buat warga rumah & dengan iringan doa moga mereka sentiasa di lindungi allah..amin ya rabb. Setelah hampir pukul 12 kami mohon diri untuk bertolak ke rumah seterusnye.

 Kami singgah dulu di masjid yang terdekat untuk menunaikan ibadah, makan & rehat sebentar megumpulkan tenaga yang ada.


Kasih ibu membawa kesyurga , kasih ayah sepanjang masa, Tepat Jam 3 lebih grup halaqah ini sampai di Rumah Kebajikan Siti Noraini. kami sampai agak lewat sedikit kerna mencari barang sedikit & mengambil dua orang lagi halaqian iaitu Hj Naim & hairul. Allahmdulillah kami disambut mesra oleh warga rumah ini dengan senyuman manis oleh En Abdullah adik kepada Mis Vicrtoria. Warga di Rumah Siri Norani ini adalah seramai 30 lelaki yang berbagai-bagai cerita . En Abdulah memulakan dengan sesi pekenalan setiap orang warga tu ada sedikit lagi diletakan berhadapan dengan rumah tesebuat kerna mereka boleh mengurus diri sendiri. Pabila melihat mereka terigat daku akan ibu ayah & opah di rumah.. yaallah..
Halaqian selamat sampai di rumah kebajikan siti Noraini & sesi taklimat oleh En Abdullah
 Antara warga-warga emas yang ada & En Abdulah menerangkan serba sedikit tentang dirinya sebelum tebuka hati untuk menganut agama Islam & membuka rumah kebajikan ini
 En Abdulah melayani telatah tuk wan yang la ni tengah buta & seorang pesakit kencing manis yang teruk baru saja dimasukan ke rumah ini.
Sesi temubual penerangan grup halaqah.net & penerangan penubuhan rumah kebajikan warga emas siti noraini oleh pengasas En Abdullah


sebahagian warga emas yang terdiri melayu, cina & india yang telah menjadi satu familly, dari pemandu teksi inilah En Abdullah menubuhkan rumah warga emas ini yang sekarang ini menjadi pengangkutan utama pusat ini.
warga halaqian mengambil barang sumbangan
Antara foto kenangan yang telah menempatkan lebih 100 orang warga emas d sini & sedikit sumbangan beras buat mereka..
tetiba hati tesentuh pabila saat cendera hati ini diberi kepada mereka.. teringat ana pada seorang pak cik ni " bila ustazah nak mai sini lagi".. T___T (hati tesentuh)

setelah selesai selawat oleh muslimin..tepat jam 5 petang kami beransur pulang dengan membawa seribu kenangan & secebis kasih dari rumah-rumah warga emas ini, moga ianye menjadi iktibar buat diri kami, grup halaqah.net & juga pembaca yang sudi meluangkan masa melihat blog ini. Tidak dapat diungkap dengan kata-kata Allah lebih mengetahui. Dengan iringan doa buat mereka agar Allah sentiasa menjaga mereka.. amin ya rabb... samapi rumah Ummi Aishah dalam pukul 6.30 .. ini lah yang dikatakan lumrah alam "bertemu & berpisah kami kerna Allah" insyaallah ... ziarah ini memberi penuh pengertian kepada diri ini yang selalu alpha pada dunia. 

Pesanan buat diri ku & juga buat sahabat2 yang sudi membaca " buat amallah sebanyak mungkin kerna disini akan mengajar kita erti kesusahan, hormatilah mereka yang masih ada, kerna di satu masa nanti kita juga akan menjadi seperti mereka, jangan sia2 kan orang tua kita kerna , di satu masa nanti kitalah yang akan menjadi tua ..."
Daripada Abu Hurairah r.a. Rasulullah S.A.W.  bersada yang maksudnya, "Siapa yang melapangkan satu kesusahan orang yang beriman daripada kesusahan-kesusahan dunia, Allah akan melapangkan orang itu satu kerumitan dari kerumitan akhirat. Dan siapa yang memudahkan orang yang susah, Allah akan memudahkannya didunia dan diakhirat. Siapa yang menutup keaiban orang Islam, Allah akan menutup keaibannya didunia dan diakhirat. Dan Allah sentiasa menolong hamba itu selagi hamba itu mahu menolong saudaranya." (Hadis Riwayat Muslim).
Sahabat yang dimuliakan, Berdasarkan hadis di atas jelaslah kepada kita bahawa setiap bantuan dan pertolongan yang diberikan ikhlas kerana Allah, tidak menjadi sia-sia kerana jaminan daripada Allah S.W.T bahawa Dia akan membalas dengan balasan yang lebih baik samaada di dunia atau pun di hari akhirat.

 Bantuan berbentuk sedekah .
 Memberi bantuan kewangan berbentuk sedekah kepada fakir-miskin, anak-anak yatim, ibu tunggal, golongan kurang upaya, bantuan perubatan, bantuan pelajaran kepada pelajar miskin dan bantuan kepada musafir yang keputusan belanja.
Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud : Sungguh sedekah itu akan memadamkan kemarahan Tuhan dan menghindarkan dari kematian yang buruk (su’ul khatimah).” (Hadis Riwayat al-Turmuzi)

Andai seorang mualaf dapat menjaga dan mengurus rumah kebajikan Islam ini . Kita Bagaimana?? tepuk dada tanya diri kita?? mampukah kita?? apa sumbangan kita ??mari kita sama-sama hulurkan sekikhlas yang mampu . Untuk mengetahui lebih lanjut boleh terus ke website ini 
http://www.sitinoraininursinghome.com/Welcome.html (Rumah Jagaan Siti Noraini) &
http://pertubuhanrose.com/Donation.html (Rumah Jagaan Rose) / Derma Ikhlas boleh disumbangkan Kepada Pusat Jagaan Rose  di 
CIMB BANK - NO ACCOUNT : 1267-0000570108
" sesungguhnya allah sedang mengingatkan diri ku atas kewajipan ku terhadap  ibu bapa.. buat mak & ayah maafkan diri ini ..banyak benar silap ini pada diri mu.. T__T ..doa yang tidak putus2 ku buat ayah ibu ku.. moga memerikan kesihatan, kebaiakan, dapat jumpa d taman firdausi & dirahmati allah amin ya rabb"


Friday, March 23, 2012

FAKTOR2 : Kelupaan & Lemah Ingatan


salam Islam to all... now,, I want to share with u all bout d factors that can make us difficult to memorize something, such as education or Al-Quran..
žMakan makanan tidak berkhasiat (eating unhealthy food)
ž Melihat aurat orang
ž Melihat najis ketika buang air besar (looking at d feces)
ž Banyak ketawa (too much laughing)
ž Mencarut (using obscene words)
ž Tidur selepas subuh dan asar (sleeping after subuh prayer n asar prayer)
ž Selalu banyak makan (too much eating)
ž Bermain mata dengan perempuan (playing eyes with woman)
ž Cinta monyet
ž Makan makanan yang diperangat semula (eating food that has been cooked again)
ž Membaca tulisan di batu nisan (reading d words at d gravestone)

1-Melihat perkara-perkara yang haram.(Antaranya melihat aurat perempuan, gambar lucah dalam Internet, VCD, majalah dll, kerana termasuk perbuatan haram dan merosakkan minda kita).
2- Bermain mata dengan perempuan (zina mata).
3- Melancap atau mengeluarkan air mani dengan tangan (Onani).
4- Membuang air kecil semasa sedang menggosok gigi.
5- Meminum minuman atau memakan makanan yang bercampur dengan semut mati (kerana di dalam badan semut itu terdapat satu enzim yang menyebabkan pelupa).
6- Tidak pernah membaca Al-Quran dalam seharian. Walaupun sepotong ayat.
7- Meminum atau memakan dari rezeki yang haram ataupun yang diperolehi dengan cara yang haram.
8- Mengadu dumba, mengumpat dan menghina sesama saudara muslim.
9- Terlalu memikirkan tentang perempuan / lelaki dengan nafsu syahwat.
10-Bercinta-cinta dengan lelaki / perempuan dengan nafsu syahwat.
11-Terlalu memikirkan perkara kebendaan dan harta dunia.
12-Sentiasa berada dalam keadaan keluh kesah atau dukacita.

BAHAYA MENGELUARKAN AIR MANI (ONANI)

Menyebabkan terjadinya perkara lain:
1- Mendatangkan penyakit was-was.
2- Membawa kepada penyakit gila.
3- Menjadikan jiwa keluh kesah.
4- Membawa kepada lemah ingatan.
5- Melemahkan syahwat batin dan kurang melazatkan ketika bersetubuh suami isteri.
6- Membawa kepada terkenanya penyakit lemah jantung.
7- Menjadikan air muka nampak tua atau kehitaman.
8- Menyebabkan mati pucuk.

Cara merawat
1-    untuk menguatkan ingatan setiap hari paling kurang hendaklah kita selalu selawat ke atas nabi junjungan Muhammad saw sebanyak 100x dan istighfar 100x...
2-    "amalkan baca surah ar-rahman 7 ayat pertama selepas subuh.."
3-      mkn kismis,madu..

fadhilat nya ialah menguatkan lagi ingatan..
di samping dpt pahala..
insyaAllah..

Friday, March 16, 2012

Teman (TAUTAN HATI)



Teman, aku ingin…
Aku ingin kita seperi Abu Bakar al-Siddiq,
Persahabatan dijalinkan kerna al-Khaliq,
Harta dikorbankan bukan sedikit,
Cintakan kebenaran, sanggup bersakit.


Serta tawakal Ibrahim mulia,
Ketika meninggalkan insan tercinta,
Di bumi tandus tanpa bicara,
Meyakini Allah sebagai Penjaga.


Aku impikan antara kita seorang Umar,
Berdiri takala tunduknya manusia,
Bersuara takala diamnya mereka,
Menggerunkan musuh durjana.


Serta senyuman Syed al-Qutb,
Ketika berhadapan dengan tali maut,
Akidah mantap tidak terrenggut,
Roh dakwahnya tidak surut.


Aku ingin kita seteguh Ibnu Zubbair,
Menahan panahan Hajjaj dengan rela,
Bersama si ibu tua,
Lantas syahid, rohnya ke syurga.


Marilah kita menyemai benih Hassan al-Banna,
Fikirannya jernih, menggegar dunia,
Merelakan tubuhnya dimamah peluru,
Demi menegakkan kalam Allah & Rasul.


Aku cintakan pemuda Giffari,
Menentang kezaliman walaupun diancam,
Moga kan lahir lagi di abad ini,
Jiwa jitu pemuda yang tak penah suram.


Aku ingin kita sepe,aaf Yusuf,
Tetap mencintai saudaranya,
Walaupun dihumban ke perigi tua,
Terpisah dari ayahnda bertahun lamanya.


Aku ingin pusara kita harum mewangi,
Bagai haruman pusara Masyitah,
Semerbak Kasturi


Aku ingin persahabatan indah ini,
Bias menjadi syafaat,
Di Mahkamah Mahsyar nanti…


moga kekal hingga ke syurga.. amin ya rabb T__T( rindu sahabat )

TAUTAN HATI

Related Posts with Thumbnails