Assalamualaikum..

Saturday, November 02, 2013

Indahnya Ukhwah (HHH6)

Gathering HHH ke 6 Tahun 2013

Lokasi : Pulau Cekas di Lata Jarum Uludong , Raub Pahang
Tarikh : 14 dan 15 -09-2013
Hari Sabtu & Ahad
 persiapan untuk makan
 Sijil serta Cenderahati dari Halaqah
 Alahmdulillah semua selamat sampai di tempat penginapan
 Makan berjemaah
 Antara Halaqian yang hadir
 Persiapan makanan & barang masakan
 Bilik
 Makanan dari Pahang 
 teknik tebaru bakar kayu atas dapur untuk buat bara api 

 aktiviti muslimat melawat sekitar kawasan
Jungle Tracking 
Kipas bara api
Muslimat menyediakan ayam bako
Teknik mengipas
 membuat kajian ka ???
Bekelah selpas keluar hutan
Objektif HHH kali ke 6 

Himpunan Halaqian Halaqah adalah acara tahunan Halaqah yang bertujuan untuk merapatkan ukhuwah Halaqian yang terjalin di alam maya kepada alam realiti bagi yang pernah atau belum pernah bersua muka sebelum ini. Di samping itu kami ingin meraikan kehadiran dan penyertaan Halaqian baru.
Selain mengeratkan ukhwah, himpunan turut menerapkan pengisian dan strategi dakwah di era moden bagi memperkasakan gerak kerja dan semangat halaqian memandangkan pertubuhan Halaqah.net sendiri adalah bermotifkan dakwah.
Penyusunan himpunan kali ini diharap dapat menjalin kemesraan, membina semangat kerjasama dan muafakat di antara Halaqian sekaligus masing-masing akan berganding bahu dalam menganjurkan aktiviti amal yang direncana dalam aktiviti tahunan Halaqah.Net.
Memandangkan tempat himpunan adalah di kawasan rimba, maka halaqian yang hadir dapat menimba ilmu daripada persekitaran serta mencungkil rahsia alam hijau ini. Bak kata pepatah Melayu
 “ Jauh perjalanan luas pemandangan’’.
Dengan objektif ini mudah-mudahan Halaqah.Net mendapat berkah dan rahmat dari Illahi serta terus menjadi laman rujukan masyarakat tanpa mengira agama dan bangsa.
Semoga setiap yang hadir dapat meningkatkan jati diri di samping bersantai bersama keluarga besar Halaqah.Net


by Halaqah.net
Related Posts with Thumbnails

Sunday, July 28, 2013

"mudarat PUASA"

 http://www.youtube.com/watch?v=qNXeJ8OrrAo
Alhamdulillah. ..besungkai with PM familly + Chelsea team Brunei + team survey dah macam dok kat stadium bola — at Gincu.
Maklum la bulan2 puasa ni begitu banyak makanan. Jaga-jaga!!.. jangan sampai membazir & memudaratkan ibadah anda.. " makan untuk hidup..bukan hidup untuk makan..".. jangan jadi macam ni..na.. ^_^v

Ibu jari & anak jari


Ibu jari & anak jari " what do u means ?"
ibu jari & anak2 jari ini sentiasa besama dengan kita. Kalau tiada salah satu payah juga kita nak makan, nak korek hidung(benda kotor), nak memegang, nak menunjuk / nak menyarungkan cincin kawen ( gatai hampa nak menikah no ). ibaratnye jika tiada kombinasi serta aturan panjang pendek ini kita tak akan dapat keselesaan. So beruntunglah anda Allah kurnakan kesempurnaan. 

Dua Tiga hari yang lepas.. after besungkai & menunaikan solat kakaki ini terus bejalan tiba2 kecepuk badan dah dok ada kat atas tanah " jatuh dahh"..disebabkan ketidak seimabangan badan & kasut yang ku pakai .apa lagi " Allahuakbar.. Allahuakbar..Allahuakbar.. itu ja yang dapat diluah pada kata2.. badan dah tak dapat bagun 2 minit gak la kat situ Alhamdulillah ada sepasang suami isteri muslim membantuku bagun. " sakit ooo." daku cuba juga nak bagun  memang terasa sangat sakit giler tak dapat digambarkan dengan kata-kata Allah ja tahu. kaki kiri & tangan kiri yang sakit , lutut kanan calar ( naseb tak turun harga), jari tangan kiri luka.. my hati juga teluka..

After that kaki terus melangkah ke office untuk mengambil kasut flet sikit. Alhamdulillah ku temui. sempat juga call sahabat yang nak datang ke office.. " helo bro aku sakit ni tolong belikan minyak panas aku baru ja jatuh tadi".. tak sampai 5 minit Siew & William datang membantu ku membeli obat . Alahai berbagai soalan mereka tanya lastly daku jawab "KO bro" sambil membuat lawak dalam kesakitan. 

Tunggu punya tunngu mr  siew bawak mai ubat Caunterpain sempat urut kaki & tanagan yang tiba-tiba bengkak mendadak. Balik rumah sekejap ditemani william sebab nak habak kat mr gan carikan tukang urut. Alhamdulillah penantian ku dikunjungi mak cik yang berasal dari indon.. rupa-rupanya dia adalah tukang urut. Mula-mula takot juga kaki & tangan patah sebab sakit sangat air mata pun tak keluak ( jiwa rock hati kental bro) meraung dalam hati ja. Pehh after dia urut berbagai bunyi keluar dari mulut hahaha lawak pun ada.. Nak elak rasa sakit dok sembang macam-macam hal ( sesi ta'aruf). After that Alhamdulillah kelegaan .. moral of story 

1-  yakin Allah ada membantu.. setiap ujian ada hikmah iaitu kafarah 
2- saling bantu membantu ( take care)walau tak kira kaum apa pun melayu , cina, india dan sebagainya
3- rasa sakit " seperti cubit peha kiri ..peha kanan terasa sakit ooo"
4- hati2 lain kali tengok depan , kiri & kanan .. jangan jalan syok sendiri / memikirkan benda lain ( tu pikir pasal apa tu )

seperti ibu jari & anak2 jari la.. salaing bantu membantu jika satu jari luka.. jari yang lain pun tetap akan tersa luka .. alamatnye cuti la 2 3 hari ni.. hehehehe " ABC Allah Bagi Cuti  "

Saturday, July 27, 2013

KESELESAAN


Beruntunglah anda akan keselesaan..

Disaat kita hebdak tidur di tilam yang empok..ada orang lain..tidur diatas tanah.. & ada juga tidur beralaskan batu..

Disaat kita mengatakan " ayah ibu saya ingin tidur dulu.. ada orang lain menagis kerna teringatkan arwah ayah ibu serta ahli keluarga..

Disaat kita menarik selimut..ada sahabat kita kesejukan..dek suhu yang dingin..

Disaat kita enak tidur tanpa gangguan..ada orang lain..tidur2 ayam..kerna gangguan nyamuk serta seranga lain...

Disaat kita tidur dalam kekenyangan..ada yang tidur sambil memegang perot kerna kelaparan..

Muhasabah sebelum ruh tepisah dari jasad..

Walau cara apa pun kita hendak tidur.. dengan mengingati Allah itu perlu, kerana roh & angota adalah pijaman Allah maka mohonlah ampun padaNya & memaafkan manusia di sekeliling kita moga kita tidak akan merasa menyesal. Jom ikut sunah Rasulullah s.a.w moga rehat ini juga ibadah kita pada Allah itu tidak akan menjadi sia-sia, malah untuk memenuhi ruang-ruang kocek pahala kita.

Laskar Pelangi



"Laskar pelangi../ Syabab"
Siapa penah tengok movie atau baca buku ini sila angkat tangan? Ia adalah penceritaan sebenar erti kehidupan. Kedua-dua cerita ini menjurus kepada usaha seseorang yang betarung demi mendapat kehidupan yang lebih bagus dalam ertikata lain keselesaan. Manusia itu ada kepandaian & kebodohannye kadang-kadang kepandaian akhirnya menjadi pengusaha kedai kopi yang kurang pandai mungkin akan jadi engineers/ wakil rakyat " bukan saya juge pada mereka yang pandai atau bodoh inilah aturan & kehendak kehidupan harus kita semua tempuhi cara & bagaimana  sekolah lah yang mainkan peranan penting pada kita.


Masa sekolah murid2 selalu ingat sekolah untuk lulus ujian PTS, UPSR,PMR, SPM& macam2 lagi bentuk ujian.. sebb tu ramai pelajar kecundang waktu exam.. Sekolah itu menjadikan manusia bertamadun,punyai akhlak baik, bertanggungjawab & dapat menjadi manusia yang ada misi & visi hidup.." menjadikan manusia itu khalifah( boleh memimpin) "..setiap matapelajarn bukan hanya dihafal..tetapi dapat dipraktikan dalam kehidupan sehingga mereka boleh menjadi yang terbaik pada diri mereka.. 


Kawan2 dari kelas pandai selalu dok kondem mereka yang kelas hujung, tapi harus diingat.. kepandaian bukan penentu tatapi usaha dari mereka yang ingin menjadi manusia..itu patot kita hargai..sbb tu jangan kata " kau bodoh sbb cikgu letak kau kat kelas akhir.." jangan kita lupa.. budak yang bodoh tadi mampu menyara keluarga, berakhlak baik, hormat masyarakat..Sebab dia belajar dari kesilapan untuk bangkit menjadi manusia bekualiti. Ibu bapa pula selalu memarahi anak2 jika ada matapelajaran yang merah..selalu mengeluarkan kata2 kesat..ada tu pula membandingkan dengan anak orang lain atau diri sendiri. 


Bagi murid2 yang pandai.. selalu saja disanjung guru..kerna anda bijak & punya kelebihan dari orang lain. Sebab tu kita perlu tahu Allah kurniakan manusia berbagai2 kelebihan & keburukan.. dalam diri.. tetapi ramai yang sombong..tak hormat orang tua,tidak betanggungjawab..this is normal..sbb Allah uji hamba2nya..

Tak kira la anda pandai ka bodoh ka..masa akan belalu dengan pantas... jangan cepat beputus asa untuk terus berusaha mencipta kehidupan yang anda ingin miliki..

Setiap awal tahun cikgu mesti tanya apa yang awak nak jadi 5 tahun akan datang ?.. 20 tahun akan datang apa yang awak nak jadi ?

That a Question of Life..

Salam bro, sister, sahabat.. solusinya Usaha la.. kalu dulu dia dipanggil gengster sekolah 1 masa nanti mungkin dia akan menjadi imam yang akan solatkan jenazah kita.. Mungkin juga dia dulu pelajar harapan negara.. mungkin 1 hari nanti pekerjaannye pelayan kelab malam.. Apa pun yang anda akan jadi jangan menunding jari pada orang kerna 1 jari pada mereka 4 jari akan terus arah pada kita..auditlah diri..lakukan perubahan yang penting carilah keredhoan allah disetiap apa pun jua pekara yang anda akan hadapi...kerna Allah maha melihat setiap hamba2nya..

OH HUTANGGGG ( -__-")


Hutang..da bayo belum..?? sebelum memikirkan pekara lain azam lah dalam diri nak bayo hutang dulu bro kalau sesiapa memikirkan sebaliknya tepulang la kepada anda yang menangungnya. Adalah satu kelegaan apabila hati tidak dihimpit dengan hutang piutang tak kiralah PTPTN, KPTN, LONE, CHETY, AHLONG< AH NGAH,  takot tiba-tiba da tutup mata tidak sempat bayo..tak kira la jenis & bentuk hutang apa pun. Walaupun anda dirundung hutang jangan kata anda tak mampu besedekah walau pun dengan rm0.50cent pun da Allah kira. Ok setiap bulan dapat gaji so hang agih-agihkan kepada Keperluan, Kemestian & Samping-sampingan. Tak susah pun nak uruskan kewangan jika anda bijak mengatornya. Ok saya ada solusi untuk membantu anda terdapat 5 tabung dalam kehidupan kita yang  1 hutang, 2 keperluan, 3 sedekah, 4 kebajikan , 5 kehendak  insyaallah jika anda dapat mengatornya tiada masalah over cost dalam kehidupan anda. 

"selamat mencuba"


Salam bro , sisters, sahabat tak kira la anda Student, pekerja goverment, swasta, hatta pencuci pinggan sekali pun boleh buat apa. Seperti kata pepatah "nak seribu daya tak nak seribu dalih ". Anda mampu mengubahnya.. jangan lupa doa pada Allah supaya di luaskan rezeki..kerna manusia selalu dok sombong pada nikmat Allah..U want?? U mast do it..

Why u want to Save?
That A Question Of Life.. fikir2 kan lah..

"KELIRU PUASA, SOLAT & MENUTUP AURAT"

Assalamualaikum.. selamat menyambut bulan ramadhan al mubarak buat sahabat2 semua.. moga ramadhan kali ini lebih mencabarkan diri anda. Maknanya ramadahn kali ini buat lah lebih baik dari tahnun2 yang lepas. Mana la nak tau ungkin...

"Ramadhan terakhir anda"
sini saya nak cerita la sikit bab puasa. semua umat islam dok sebok puasa kadang-kadang mengabaikan ibadah wajib

orang islam selalu dok keliru antara SOLAT, PUASA & MENURUP AURAT.
A: saya puasa di bulan ramadhan cukup 30 hari (dengan rasa bangganya)
B: bagus la hang puasa cukup.. tapi aku suruh hang solat wajib pun awat hang tak buat..??
A: saya dah puasa cukup la untuk topap pahala..puasa wajib kan ok apa.. 
B: lau hang nak tau p ngaji( belajar).. cari ilmu solat itu wajib keatas orang islam... start berumur 7 tahun ibu ayah dah boleh rotan anak2 jika tak solat..teringat saya dalam peristiwa israk mikraj.. Sekumpulan orang yang sedang memecahkan kepala mereka. Setiap kali dipecahkan, kepala mereka sembuh kembali, lalu dipecahkan pula. Demikian dilakukan berkali-kali. Jibrail memberitahu Rasulullah: Itulah orang-orang yang berat kepala mereka untuk sujud (sembahyang).

c: saya puasa penuh.. sungguh..siap solat tarawih 20 rakaat
B: oo bagus la tu.. tapi awat adik membiarkan aurat adik menjadi tontonan awam..kan berdosa hukumnya
c: ala yang kau sibuk apa sal.. aku cantik biarlah orang nak pandang..aku cantik apa macam nora danish... kau ada?? (ala2 azwan ali)
B: (sambil tesenyum)..bukan macam tu dik.. sisa ja ibadah adik..da bagus da adik solat + puasa.. tapi lau aurat pun tak tutup sia2 ja amal ibadah adik..Baginda melihat wanita tergantung pada rambutnya serta otaknya menggelegak dalam periuk. Inilah gambaran balasan wanita yang tidak menutup auratnya..dalam alquran pun Allah dah menyatakan

Salam bro , sister, sahabat.. jangan menjadikan amal ibadah kamu sia2 ... tuntutlah ilmu.. lakukan perubahan (hijrah) & sebarkan kepada sahabat2 mu..keluarga mu.. & masyarakat muslim.. allah tak akan tanya hasilnya.. tetapi apa usaha kamu untuk menjadi orang yang sempurna..??

"Apa Ertinya Saya Menganut Islam"
That A Question Of Life.. buat lah sesuatu kerana Allah ..bukan kerana Ego anda..

Thursday, April 04, 2013

First Momet at Jerudong Beach

View of pantai.. tempat belaboh bot

memandang ke arah laut subhanallah terasa lapang & tenang hati

kereta tak tarik brek cam ni la.. hehehe

memandang ke atas subhanallah.. Allahuakbar.. hanya hati dapat bebicara


Assalamualaikum.. nampak kan view pantai-pantai tesebut.. mesti nak tahu kan pantai ni ada di mana. Pantai Jerudong ni teletak di Brunei Darussalam la..nak menuju ke pantai Jerudong ni kena lalu dulu lebuh raya Jerudong -Tutong... siring( tepi 2) jalan raya ni akan ada signboard yang akan membawa kita ke Jeruduong. Ia berdekatan dengan  Jerudong Park (taman teman), The Empire Jerudong(hotel), Pantai Tengku , Taman Rekreasi Hutan & bermacam-macam lagi tempat persinggahan sebelum tiba ke pantai Jerudong ni. 
First datang sini agak lain hati ini. Paila tepandangkan laut Allahuakbar terasa rohani ana terusik dek kecantikan nya. Jika yang mahu berbelanja di tepi pantai ini banyak juga dibuka gerai-gerai makanan, julan keropok, buah-buahan, syur-syuran dan ada juga orang jual haiwan. Orang yang menjual binatang ni ana tak suka, sebab kesian ia duduk di dalam sangkar seperti haiwan yang ketakautan. Jangan anda berbuat sebegitu mencari keuntungan dengan menyiksa binatang, kelak akan ditanya doleh Allah.  sedangkan rasulullah pun sayang binatang, lagi-lagi kucing, burung & lain-lain lagi.
Jalan punya jalan rupa-rupanya di belakang pantai ni terdapatnya istana . Alamak ana masuk kawasan larangan la pulak. Patot la masa masuk ke situ penuh CCTV. Mula-mula agak gerun tetapi memang cantik view belakang istana tu siap ana buat round kat atas hellypad sultan brunei. Ternampak juga beberapa keluarga sedang mencari lokan & memancing kot. Ingin dihati nak keluar disebabkan da masuk kawasan larangan, cepat- cepat ana undurkan diri. Hanya sempat parkig kat tepi pantai sambil menikmati keindahan & kenikmatan bayu pantai . " Jika kita memandang sesuatu yang cantik ucaplah" subhanallah", "Alhamdulillah" & "Allahuakbar" tanda rasa kecintaan kita menikmati keindahan kenikmatan yang tuhan ciptakan untuk manusia. Alhamdulillah akhirnya dapat kekuatan dari sedikit kenikmatan yang dipinjamkan Allah..

Terbang-terbang si burung terbang seri terbang ke pantai Jerudong .."^__^"

Friday, March 22, 2013

Kias Cinta



Dari Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w. sabdanya:
Sesiapa yang mengajak ke jalan mengerjakan sesuatu amal yang baik, adalah baginya pahala sebanyak pahala orang-orang yang menurutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun pahala itu dari pahala-pahala mereka, dan (sebaliknya) sesiapa yang mengajak kejalan mengerjakan sesuatu amal yang menyesatkan, adalah ia menanggung dosa sebanyak dosa orang-orang yang menurutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun dosa itu dan dosa-dosa mereka.
Jazakallah Khairan



Friday, February 08, 2013

INSPASI CINTA KU




Cinta adalah kekuatan,
yang mampu mengubah duri jadi mawar,
mengubah cuka jadi anggur,
mengubah sedih jadi riang,
mengubah amarah jadi ramah,
mengubah musibah jadi muhibbah,
itulah cinta..
Dideklamasikan oleh Ayyatul Husna —–

Sekalipun cinta telah ku uraikan,
dan ku jelaskan panjang lebar,
namun jika cinta kudatangi,
aku jadi malu pada keteranganku sendiri…
meskipun lidahku telah mampu menguraikan,
namun tanpa lidah, cinta ternyata lebih terang..
sementara pena begitu tergesa-gesa menuliskannya..
kata-kata pecah berkeping-keping,
begitu sampai kepada cinta..
dalam menguraikan cinta,
akal terbaring tak berdaya,
bagaikan keldai terbaring dalam lumpur..
cinta sendirilah yang menerangkan cinta dan percintaan..

Dideklamasikan oleh Anna AlthaFunnisa-

Thursday, January 24, 2013

Hari Kekasih ku


Assalamualaikum..wbt... syukur padaNya.. kerna diberikan lagi kesempatan untum mengecapi hari ini.Hari yang dinanti sekalian umat.. " hari kekasih hati ku"..moga rasa cinta ini tidak putus-putus dalam jiwa ku.. Allahurabbi..jom hari ni kita banyakan bersalawat padanye.. kata kita ni Cinta pada Nya.. oleh itu apa yang dibuat sang kekasih.. setia kan.. macam tu la kita.. bila da cinta kan seseorang bekoban apa saja buat kekasih.. pabila kita nak memupuk cinta pada rasulullah.. kena la tahu latar belakang rasulullah..asal usulnya, siapa ibu bapanya, siapa isteri-isteri & anak-anaknya.. siapa sahabat-sahabat yang dekat dengannya, ikuti sunahnya.. & 1 thing.. bayakan lidah kita zikir moga rasa cinta ini tidak putus-pustu.. sentiasa mekar dalam hati ini. Nak tahu cinta itu dibalas.. bila kita rasa someting dalam diri apabila orang main-mainkan nama kekasih kita, pabila mendengar namanya hati begetar.. & nak paling manis.. tunngu la kita jumpe d jannah..hehehe.. itu lah yang dinamakan cinta sejati.. :) 
Maulud Nabi which means The Birth of the Prophet or commonly known as Prophet Muhammad’s Birthday is celebrated in Brunei this year on 24th January 2013

TAUTAN HATI

Related Posts with Thumbnails