Assalamualaikum..

Saturday, July 27, 2013

"KELIRU PUASA, SOLAT & MENUTUP AURAT"

Assalamualaikum.. selamat menyambut bulan ramadhan al mubarak buat sahabat2 semua.. moga ramadhan kali ini lebih mencabarkan diri anda. Maknanya ramadahn kali ini buat lah lebih baik dari tahnun2 yang lepas. Mana la nak tau ungkin...

"Ramadhan terakhir anda"
sini saya nak cerita la sikit bab puasa. semua umat islam dok sebok puasa kadang-kadang mengabaikan ibadah wajib

orang islam selalu dok keliru antara SOLAT, PUASA & MENURUP AURAT.
A: saya puasa di bulan ramadhan cukup 30 hari (dengan rasa bangganya)
B: bagus la hang puasa cukup.. tapi aku suruh hang solat wajib pun awat hang tak buat..??
A: saya dah puasa cukup la untuk topap pahala..puasa wajib kan ok apa.. 
B: lau hang nak tau p ngaji( belajar).. cari ilmu solat itu wajib keatas orang islam... start berumur 7 tahun ibu ayah dah boleh rotan anak2 jika tak solat..teringat saya dalam peristiwa israk mikraj.. Sekumpulan orang yang sedang memecahkan kepala mereka. Setiap kali dipecahkan, kepala mereka sembuh kembali, lalu dipecahkan pula. Demikian dilakukan berkali-kali. Jibrail memberitahu Rasulullah: Itulah orang-orang yang berat kepala mereka untuk sujud (sembahyang).

c: saya puasa penuh.. sungguh..siap solat tarawih 20 rakaat
B: oo bagus la tu.. tapi awat adik membiarkan aurat adik menjadi tontonan awam..kan berdosa hukumnya
c: ala yang kau sibuk apa sal.. aku cantik biarlah orang nak pandang..aku cantik apa macam nora danish... kau ada?? (ala2 azwan ali)
B: (sambil tesenyum)..bukan macam tu dik.. sisa ja ibadah adik..da bagus da adik solat + puasa.. tapi lau aurat pun tak tutup sia2 ja amal ibadah adik..Baginda melihat wanita tergantung pada rambutnya serta otaknya menggelegak dalam periuk. Inilah gambaran balasan wanita yang tidak menutup auratnya..dalam alquran pun Allah dah menyatakan

Salam bro , sister, sahabat.. jangan menjadikan amal ibadah kamu sia2 ... tuntutlah ilmu.. lakukan perubahan (hijrah) & sebarkan kepada sahabat2 mu..keluarga mu.. & masyarakat muslim.. allah tak akan tanya hasilnya.. tetapi apa usaha kamu untuk menjadi orang yang sempurna..??

"Apa Ertinya Saya Menganut Islam"
That A Question Of Life.. buat lah sesuatu kerana Allah ..bukan kerana Ego anda..

TAUTAN HATI

Related Posts with Thumbnails