Assalamualaikum..

Saturday, July 27, 2013

Laskar Pelangi



"Laskar pelangi../ Syabab"
Siapa penah tengok movie atau baca buku ini sila angkat tangan? Ia adalah penceritaan sebenar erti kehidupan. Kedua-dua cerita ini menjurus kepada usaha seseorang yang betarung demi mendapat kehidupan yang lebih bagus dalam ertikata lain keselesaan. Manusia itu ada kepandaian & kebodohannye kadang-kadang kepandaian akhirnya menjadi pengusaha kedai kopi yang kurang pandai mungkin akan jadi engineers/ wakil rakyat " bukan saya juge pada mereka yang pandai atau bodoh inilah aturan & kehendak kehidupan harus kita semua tempuhi cara & bagaimana  sekolah lah yang mainkan peranan penting pada kita.


Masa sekolah murid2 selalu ingat sekolah untuk lulus ujian PTS, UPSR,PMR, SPM& macam2 lagi bentuk ujian.. sebb tu ramai pelajar kecundang waktu exam.. Sekolah itu menjadikan manusia bertamadun,punyai akhlak baik, bertanggungjawab & dapat menjadi manusia yang ada misi & visi hidup.." menjadikan manusia itu khalifah( boleh memimpin) "..setiap matapelajarn bukan hanya dihafal..tetapi dapat dipraktikan dalam kehidupan sehingga mereka boleh menjadi yang terbaik pada diri mereka.. 


Kawan2 dari kelas pandai selalu dok kondem mereka yang kelas hujung, tapi harus diingat.. kepandaian bukan penentu tatapi usaha dari mereka yang ingin menjadi manusia..itu patot kita hargai..sbb tu jangan kata " kau bodoh sbb cikgu letak kau kat kelas akhir.." jangan kita lupa.. budak yang bodoh tadi mampu menyara keluarga, berakhlak baik, hormat masyarakat..Sebab dia belajar dari kesilapan untuk bangkit menjadi manusia bekualiti. Ibu bapa pula selalu memarahi anak2 jika ada matapelajaran yang merah..selalu mengeluarkan kata2 kesat..ada tu pula membandingkan dengan anak orang lain atau diri sendiri. 


Bagi murid2 yang pandai.. selalu saja disanjung guru..kerna anda bijak & punya kelebihan dari orang lain. Sebab tu kita perlu tahu Allah kurniakan manusia berbagai2 kelebihan & keburukan.. dalam diri.. tetapi ramai yang sombong..tak hormat orang tua,tidak betanggungjawab..this is normal..sbb Allah uji hamba2nya..

Tak kira la anda pandai ka bodoh ka..masa akan belalu dengan pantas... jangan cepat beputus asa untuk terus berusaha mencipta kehidupan yang anda ingin miliki..

Setiap awal tahun cikgu mesti tanya apa yang awak nak jadi 5 tahun akan datang ?.. 20 tahun akan datang apa yang awak nak jadi ?

That a Question of Life..

Salam bro, sister, sahabat.. solusinya Usaha la.. kalu dulu dia dipanggil gengster sekolah 1 masa nanti mungkin dia akan menjadi imam yang akan solatkan jenazah kita.. Mungkin juga dia dulu pelajar harapan negara.. mungkin 1 hari nanti pekerjaannye pelayan kelab malam.. Apa pun yang anda akan jadi jangan menunding jari pada orang kerna 1 jari pada mereka 4 jari akan terus arah pada kita..auditlah diri..lakukan perubahan yang penting carilah keredhoan allah disetiap apa pun jua pekara yang anda akan hadapi...kerna Allah maha melihat setiap hamba2nya..

TAUTAN HATI

Related Posts with Thumbnails