Assalamualaikum..

Saturday, July 27, 2013

KESELESAAN


Beruntunglah anda akan keselesaan..

Disaat kita hebdak tidur di tilam yang empok..ada orang lain..tidur diatas tanah.. & ada juga tidur beralaskan batu..

Disaat kita mengatakan " ayah ibu saya ingin tidur dulu.. ada orang lain menagis kerna teringatkan arwah ayah ibu serta ahli keluarga..

Disaat kita menarik selimut..ada sahabat kita kesejukan..dek suhu yang dingin..

Disaat kita enak tidur tanpa gangguan..ada orang lain..tidur2 ayam..kerna gangguan nyamuk serta seranga lain...

Disaat kita tidur dalam kekenyangan..ada yang tidur sambil memegang perot kerna kelaparan..

Muhasabah sebelum ruh tepisah dari jasad..

Walau cara apa pun kita hendak tidur.. dengan mengingati Allah itu perlu, kerana roh & angota adalah pijaman Allah maka mohonlah ampun padaNya & memaafkan manusia di sekeliling kita moga kita tidak akan merasa menyesal. Jom ikut sunah Rasulullah s.a.w moga rehat ini juga ibadah kita pada Allah itu tidak akan menjadi sia-sia, malah untuk memenuhi ruang-ruang kocek pahala kita.

Laskar Pelangi



"Laskar pelangi../ Syabab"
Siapa penah tengok movie atau baca buku ini sila angkat tangan? Ia adalah penceritaan sebenar erti kehidupan. Kedua-dua cerita ini menjurus kepada usaha seseorang yang betarung demi mendapat kehidupan yang lebih bagus dalam ertikata lain keselesaan. Manusia itu ada kepandaian & kebodohannye kadang-kadang kepandaian akhirnya menjadi pengusaha kedai kopi yang kurang pandai mungkin akan jadi engineers/ wakil rakyat " bukan saya juge pada mereka yang pandai atau bodoh inilah aturan & kehendak kehidupan harus kita semua tempuhi cara & bagaimana  sekolah lah yang mainkan peranan penting pada kita.


Masa sekolah murid2 selalu ingat sekolah untuk lulus ujian PTS, UPSR,PMR, SPM& macam2 lagi bentuk ujian.. sebb tu ramai pelajar kecundang waktu exam.. Sekolah itu menjadikan manusia bertamadun,punyai akhlak baik, bertanggungjawab & dapat menjadi manusia yang ada misi & visi hidup.." menjadikan manusia itu khalifah( boleh memimpin) "..setiap matapelajarn bukan hanya dihafal..tetapi dapat dipraktikan dalam kehidupan sehingga mereka boleh menjadi yang terbaik pada diri mereka.. 


Kawan2 dari kelas pandai selalu dok kondem mereka yang kelas hujung, tapi harus diingat.. kepandaian bukan penentu tatapi usaha dari mereka yang ingin menjadi manusia..itu patot kita hargai..sbb tu jangan kata " kau bodoh sbb cikgu letak kau kat kelas akhir.." jangan kita lupa.. budak yang bodoh tadi mampu menyara keluarga, berakhlak baik, hormat masyarakat..Sebab dia belajar dari kesilapan untuk bangkit menjadi manusia bekualiti. Ibu bapa pula selalu memarahi anak2 jika ada matapelajaran yang merah..selalu mengeluarkan kata2 kesat..ada tu pula membandingkan dengan anak orang lain atau diri sendiri. 


Bagi murid2 yang pandai.. selalu saja disanjung guru..kerna anda bijak & punya kelebihan dari orang lain. Sebab tu kita perlu tahu Allah kurniakan manusia berbagai2 kelebihan & keburukan.. dalam diri.. tetapi ramai yang sombong..tak hormat orang tua,tidak betanggungjawab..this is normal..sbb Allah uji hamba2nya..

Tak kira la anda pandai ka bodoh ka..masa akan belalu dengan pantas... jangan cepat beputus asa untuk terus berusaha mencipta kehidupan yang anda ingin miliki..

Setiap awal tahun cikgu mesti tanya apa yang awak nak jadi 5 tahun akan datang ?.. 20 tahun akan datang apa yang awak nak jadi ?

That a Question of Life..

Salam bro, sister, sahabat.. solusinya Usaha la.. kalu dulu dia dipanggil gengster sekolah 1 masa nanti mungkin dia akan menjadi imam yang akan solatkan jenazah kita.. Mungkin juga dia dulu pelajar harapan negara.. mungkin 1 hari nanti pekerjaannye pelayan kelab malam.. Apa pun yang anda akan jadi jangan menunding jari pada orang kerna 1 jari pada mereka 4 jari akan terus arah pada kita..auditlah diri..lakukan perubahan yang penting carilah keredhoan allah disetiap apa pun jua pekara yang anda akan hadapi...kerna Allah maha melihat setiap hamba2nya..

OH HUTANGGGG ( -__-")


Hutang..da bayo belum..?? sebelum memikirkan pekara lain azam lah dalam diri nak bayo hutang dulu bro kalau sesiapa memikirkan sebaliknya tepulang la kepada anda yang menangungnya. Adalah satu kelegaan apabila hati tidak dihimpit dengan hutang piutang tak kiralah PTPTN, KPTN, LONE, CHETY, AHLONG< AH NGAH,  takot tiba-tiba da tutup mata tidak sempat bayo..tak kira la jenis & bentuk hutang apa pun. Walaupun anda dirundung hutang jangan kata anda tak mampu besedekah walau pun dengan rm0.50cent pun da Allah kira. Ok setiap bulan dapat gaji so hang agih-agihkan kepada Keperluan, Kemestian & Samping-sampingan. Tak susah pun nak uruskan kewangan jika anda bijak mengatornya. Ok saya ada solusi untuk membantu anda terdapat 5 tabung dalam kehidupan kita yang  1 hutang, 2 keperluan, 3 sedekah, 4 kebajikan , 5 kehendak  insyaallah jika anda dapat mengatornya tiada masalah over cost dalam kehidupan anda. 

"selamat mencuba"


Salam bro , sisters, sahabat tak kira la anda Student, pekerja goverment, swasta, hatta pencuci pinggan sekali pun boleh buat apa. Seperti kata pepatah "nak seribu daya tak nak seribu dalih ". Anda mampu mengubahnya.. jangan lupa doa pada Allah supaya di luaskan rezeki..kerna manusia selalu dok sombong pada nikmat Allah..U want?? U mast do it..

Why u want to Save?
That A Question Of Life.. fikir2 kan lah..

"KELIRU PUASA, SOLAT & MENUTUP AURAT"

Assalamualaikum.. selamat menyambut bulan ramadhan al mubarak buat sahabat2 semua.. moga ramadhan kali ini lebih mencabarkan diri anda. Maknanya ramadahn kali ini buat lah lebih baik dari tahnun2 yang lepas. Mana la nak tau ungkin...

"Ramadhan terakhir anda"
sini saya nak cerita la sikit bab puasa. semua umat islam dok sebok puasa kadang-kadang mengabaikan ibadah wajib

orang islam selalu dok keliru antara SOLAT, PUASA & MENURUP AURAT.
A: saya puasa di bulan ramadhan cukup 30 hari (dengan rasa bangganya)
B: bagus la hang puasa cukup.. tapi aku suruh hang solat wajib pun awat hang tak buat..??
A: saya dah puasa cukup la untuk topap pahala..puasa wajib kan ok apa.. 
B: lau hang nak tau p ngaji( belajar).. cari ilmu solat itu wajib keatas orang islam... start berumur 7 tahun ibu ayah dah boleh rotan anak2 jika tak solat..teringat saya dalam peristiwa israk mikraj.. Sekumpulan orang yang sedang memecahkan kepala mereka. Setiap kali dipecahkan, kepala mereka sembuh kembali, lalu dipecahkan pula. Demikian dilakukan berkali-kali. Jibrail memberitahu Rasulullah: Itulah orang-orang yang berat kepala mereka untuk sujud (sembahyang).

c: saya puasa penuh.. sungguh..siap solat tarawih 20 rakaat
B: oo bagus la tu.. tapi awat adik membiarkan aurat adik menjadi tontonan awam..kan berdosa hukumnya
c: ala yang kau sibuk apa sal.. aku cantik biarlah orang nak pandang..aku cantik apa macam nora danish... kau ada?? (ala2 azwan ali)
B: (sambil tesenyum)..bukan macam tu dik.. sisa ja ibadah adik..da bagus da adik solat + puasa.. tapi lau aurat pun tak tutup sia2 ja amal ibadah adik..Baginda melihat wanita tergantung pada rambutnya serta otaknya menggelegak dalam periuk. Inilah gambaran balasan wanita yang tidak menutup auratnya..dalam alquran pun Allah dah menyatakan

Salam bro , sister, sahabat.. jangan menjadikan amal ibadah kamu sia2 ... tuntutlah ilmu.. lakukan perubahan (hijrah) & sebarkan kepada sahabat2 mu..keluarga mu.. & masyarakat muslim.. allah tak akan tanya hasilnya.. tetapi apa usaha kamu untuk menjadi orang yang sempurna..??

"Apa Ertinya Saya Menganut Islam"
That A Question Of Life.. buat lah sesuatu kerana Allah ..bukan kerana Ego anda..

TAUTAN HATI

Related Posts with Thumbnails